Handelaars vergeten, wegomlegging met fuiken en onvoldoende flankerende maatregelen

Op 24 augustus 2023, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit

De omvangrijke wegenwerken aan de Sint-Niklaasstraat in Sint-Gillis-Waas zijn gestart.  Deze brengen uiteraard hinder met zich mee. “Met N-VA Sint-Gillis-Waas hadden we samen met ondernemingen en omwonenden gevraagd om zeer zorgvuldig de omleidingen aan te duiden én flankerende maatregelen te nemen. Ook vroegen we om alle handelszaken, ondernemingen en vrije beroepen die moeilijker bereikbaar zouden zijn met duidelijk wegwijzers aan te geven.  Helaas moeten we vaststellen dat dit gemeentebestuur op alle vlakken steken heeft laten vallen ondanks het feit dat er een lange voorbereidingstijd was” aldus N-VA gemeenteraadslid Marlene Moorthamers die in de Sint-Niklaasstraat woont en N-VA-fractievoorzitter Koen Daniëls.

Sommige handelaars wel aangeduid, andere niet

N-VA vindt het goed dat er borden zijn geplaatst met wegwijzers naar handelaars. “Alleen moeten we moeten vaststellen dat niet alle handelaars of vrije beroepen op die borden staan en dat niet langs elke invalsweg borden zijn geplaatst. Dat is onbegrijpelijk.  Er wordt door het college van burgemeester en schepen beweerd dat handelaars ermee zouden hebben ingestemd niet vermeld te worden op wegwijsborden.  Alsof er één handelaar zou zijn die 2,5 jaar niet bereikbaar zou willen zijn.  Het bewijs dat de handelaars het er niet mee eens zijn, is te zien aan de eigen wegwijzers die ze dan maar plaatsen” aldus Moorhamers en Daniëls.

“Het is echt kafka” gaan de N-VA’ers verder. “Om de weg te vinden naar tankstation Texaco, broodjeszaak Gourmande, de podoloog of bloemist Geur en Kleur, moet je blijkbaar weten dat je “keukens Vander Aa” (nvdr fout geschreven op de borden want Van der Aa) moet volgen, want enkel die staat op de borden.”  Dat zou dan kleurcode geel zijn -want de routes zijn aangeduid met kleuren- dat je moet volgen, maar dan komt dan niet overeen met de kleurcode waar die onderneming in ligt (zone rood bv). En de idee dat passanten aan een zuil aan het gemeentehuis een QR-code kunnen scannen om dan te weten hoe ze een handelszaak kunnen bereiken is echt geen oplossing.

Bovendien staan de weinige pijlen die er zijn ook verkeerd.  Om naar de gele zone te rijden, wordt je in de Doornstraat gestuurd.  Pijlen ontbreken dan.  Maar als je verder door rijdt, kom je vast in de werken.  Als je van Sint-Niklaas komt, wordt je naar de N403 gestuurd, maar hoe je dan nog bij de handelszaken geraakt is een raadsel.  Niets meer te vinden.

Onze ondernemingen leven ook van passage die niet in Sint-Gillis-Waas wonen.  Als die een handelszaak niet vinden, rijden ze verder naar een buurgemeente. “Voor de bedrijfsbelasting te innen kan dit college van burgemeester en schepenen wel alle ondernemingen bereiken (en de naam juist schrijven), maar die inspanning wordt helaas niet gedaan voor al diezelfde ondernemingen bij deze wegenwerken” reageren Daniëls en Moorthamers scherp.

“Met N-VA willen dat er op elke invalsweg borden staan met alle handelaars en ondernemingen op.  Ook ondernemingen die niet in de werkzone liggen, maar wel hinder ondervinden omdat er geen doorgaand verkeer meer is zoals aardbeien De Paepe of tractoren Van Steerteghem.  We willen ook dat die wegwijzers consequent worden doorgetrokken tot aan de betrokken onderneming” doen de N-VA-ers Daniëls en Moorthamers hun voorstel.

Onvoldoende flankerende maatregelen op omleidingswegen

De “grote” omleidingen lopen langs Vrasene en de N403.  Maar uiteraard is er nog veel lokaal verkeer en zijn er bestuurders die hun GPS volgen.  De Wijnstraat en Gaverstraat zijn daardoor veel drukker, maar zijn er daar geen flankerende maatregelen. Er is aan de Wijnstraat en een deel van de Gaverstraat ook niet aangeduid dat de officiële omleiding rechtdoor is.
 “In de volledige Wijnstraat zou een snelheidsbeperking van 50 km/u op zijn plaats zijn in plaats van de stukken 70 nu net als controle op de snelheid in de verschillende straten op het traject zoals Wijnstraat, Pompstraat, Gaverstraat, Burgemeester van Landeghemstraat” vervolgt N-VA.
In een deel van de Pompstraat werd zonder voorgaand overleg al tot eind december 2024 (1,5 jaar) een algemeen parkeerverbod ingesteld zonder een alternatief voor de bewoners of na te gaan of langs één kant parkeren niet kon behouden blijven. “Door een open straat te creëren trek je net verkeer aan naar het centrum en de wijk van basisschool Het Kompas in plaats van ze op de grote omleiding te houden én zadel je bewoners op met een parkeerprobleem” stelt N-VA samen met de buurt vast.

Fuiken in omleiding

Als klap op de vuurpijl rijden bestuurders zich vast in fuiken.  In de Shondstraat is nergens aangegeven dat de Geinsteindestraat enkele richting is.  Bestuurders draaien er toch in, andere bestuurders volgen en zitten vervolgens vast.  “Dat zijn allemaal zaken die met een doorgedreven planning, goed nadenken en luisteren naar bewoners en de voorstellen die we met N-VA deden hadden voorkomen kunnen worden.  Jammer.  Wij hopen nu dat met de realiteit voor ogen het college van burgemeester en schepenen wel aanpassingen doet” besluiten Daniëls en Moorthamers.

Reportage ©TV-Oost: