Groen-s.pa en CD&V willen geen inkijk in gemeenteraad Sint-Gillis-Waas

Op 2 maart 2019, over deze onderwerpen: 10. Gemeenteraad, 5. Bestuur en financiën

Tot grote verbazing wil het schepencollege van Groen-s.pa en CD&V van Sint-Gillis-Waas niet dat er op enige manier geluids-, beeld of andere opnames  wordt gemaakt van de gemeenteraad.  Niet door gemeenteraadsleden, niet door het publiek en ook niet door de pers. “Net op het moment dat vele steden en gemeenten hun gemeenteraad live uitzenden via internet, op het moment dat er terecht wordt geprobeerd om de politiek dichter bij de burger te brengen en de transparantie van de politieke besluitvorming te verhogen, beslist Groen-s.pa en CD&V om helemaal het tegenovergestelde te doen: er mag niets opgenomen laat staan verspreid worden. “Het kan anders” en “Dicht bij de burger” waren duidelijk alleen maar verkiezingsslogans” drukt Vlaams Parlementslid en N-VA fractieleider Koen Daniëls zijn ongenoegen uit.  “Ook onze vraag om de audio-opname die de administratie maakt als zittingsverslag op de website van de gemeente te zetten, botste op een njet van Groen-s.pa/CD&V.”

“Wij kunnen alleen maar concluderen dat het gemeentebestuur van Groen-s.pa en CD&V niet wil dat het voor onze inwoners duidelijk wordt hoe zij hun eigen burgers en belastingbetalers al

dan niet vertegenwoordigen of wat ze al dan niet zeggen.  Als N-VA hebben we er geen enkel probleem mee dat onze voorstellen en tussenkomsten door pers of publiek zouden gefilmd worden en verspreid worden.  Het is dan ook pijnlijk dat het gemeentebestuur zich uitput in het zoeken naar één of andere verantwoording waarom er niets mag geregistreerd worden.  Zelfs het nemen van een foto is niet toegelaten” gaat Daniëls verder.

Het gemeentebestuur probeert zich te verschuilen achter de privacywetgeving, maar dat houdt natuurlijk geen steek.  De openbaarheid van de gemeenteraad is zelfs ingeschreven in de grondwet (artikel 164, 4°) en is derhalve een publieke plaats en politici zijn publieke figuren en moeten dan ook geen toestemming geven.  Het aanwezige publiek komt als “menigte” op deze publieke plaats in beeld en moet bijgevolg ook geen toestemming geven.  “Als we de redenering van groen-spa/CD&V doortrekken, dan zijn live uitzendingen van de gemeenteraad zoals bv Gent of Koksijde of alle livestreams van het Vlaams Parlement allemaal illegaal.  Ik kan aan onze burgemeester De Rudder alleen maar het advies geven haar kandidatuur voor het Parlement in te trekken als ze schrik heeft dat wat ze zegt of niet zegt wordt gefilmd en uitgezonden. In het parlement wordt alles immers uitgezonden en daar heb ik alvast geen enkel probleem mee, integendeel” geeft Daniëls nog mee.

Onderstaand het stuk uit het huishoudelijk regelement