Gevolgen eenzijdig tonnageverbod N450.

Op 27 juli 2018, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit

Naar aanleiding van het artikel over de voorlopige weigering van het tonnageverbod op de n450 te Melsele dringen zich toch nuanceringen op in het belang van onze gemeente en ook andere gemeenten.

Minister Ben Weyts en N-VA zijn helemaal niet tegen een tonnageverbod voor doorgaand zwaar vrachtverkeer door de dorpskernen. Integendeel, we hebben vanuit N-VA Waasland in mei 2017 zelf een eerste plan op tafel gelegd om doorgaand zwaar vrachtverkeer te weren uit de dorpskernen –alle dorpskernen- in de zone tussen het havengebied/E34 en de E17.  En daar knelt het schoentje volgens Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA) uit Sint-Gillis-Waas: ”Als er eenzijdig door CD&V in Beveren een tonnageverbod wordt ingevoerd vanaf 3,5ton (dat is ook een grote camionette) op de N450 in Melsele, dan verplaatst het doorgaand vrachtverkeer zich gewoon naar de N403, los door Sint-Pauwels, Kemzeke en de Hoge Bokstraat in Sint-Niklaas. Als N-VA willen we een slimme tonnagebeperking waardoor doorgaand vrachtverkeer uit al onze Wase dorpskernen wordt geweerd én lokaal vrachtverkeer of verkeer dat toelating heeft wél nog kan passeren. Dit immers in het belang van onze inwoners en onze bedrijven.” 

Daniëls wijst er ook op dat om die reden Minister Weyts aan alle gemeenten in maart van dit jaar liet weten (citaat uit brief):”Het was voor ons toen al duidelijk dat er een samenhang dient te bestaan in de beperkende maatregelen die lokale besturen en AWV nemen, met name de invoering van een tonnagebeperking.  Vanuit die optiek ondersteunen wij de invoering van een tonnagebeperking op de N403 en N450 tussen het havengebied en de E17 en vragen wij de betrokken lokale besturen, zijnde de gemeenten Beveren, Stekene, Sint-Niklaas en Sint-Gillis-Waas, om deze tonnagebeperking gecoördineerd in te voeren en tevens op éénvormige wijze te handhaven.  Betrokken politiedensten dienen ter zake de controle op te voeren en op elkaar af te stemmen”. 

Uit de communicatie van de CD&V-burgemeester en schepen van Beveren, blijkt nu dat ze geen gecoördineerde aanpak willen.  Dat is vooral een pijnlijke zaak voor zijn CD&V-partijgenoten in Sint-Gillis-Waas die dus het doorgaand vrachtverkeer zullen zien toenemen in hun eigen gemeente.  “Vanuit N-VA Sint-Gillis-Waas willen wij niet dat onze inwoners in Sint-Pauwels of onze Wase lokale bedrijven het slachtoffer worden van maatregelen van CD&V Beveren die niet kunnen wachten op het resultaat van het lopende overleg tussen de Wase gemeenten.  We begrijpen dan ook niet dat het CD&V-gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas dit allemaal laat gebeuren” aldus Daniëls. 

Het is het agentschap Mobiliteit en Openbare Werken dat op 6 juni reeds geen akkoord heeft gegeven voor een eenzijdige en niet-gecoördineerd tonnagebeperking op de N450. Ze kunnen pas akkoord gaan wanneer er een totaal akkoord is met alle gemeenten binnen het Waasland, zoals iedereen weet. “Als de burgemeester van Beveren toch doorgaat met zijn eenzijdig en niet-gecoördineerd verbod, zal dit allicht met succes kunnen aangevochten worden door wie beboet wordt.   Vrachtwagens zullen dan blijven rijden in Melsele omdat het niet afdwingbaar is, Sint-Pauwels, Kemzeke en Sint-Niklaas krijgen meer doorgaand vrachtverkeer en de bedrijven weten niet meer langs waar te rijden.  Het is niet omdat het verkiezingen zijn dat er niet meer moet nagedacht en samengewerkt worden” zegt Daniëls. “Voor die chaos bedank ik vriendelijk.

Het moge dus duidelijk zijn dat N-Va voor een doordachte en slimme aanpak is die wordt afgestemd met alle gemeenten in het gebied. Wij hopen dat de bevoegde mensen nu snel werk maken van een Waas akkoord hierover. Dan kunnen we aan de slag en voorkomen we mogelijks vele andere mobiliteitsproblemen in het Waasland. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is