Gemeentebestuur en schepen van financiën gaan niet vrijuit bij fraude

Op 28 december 2018, over deze onderwerpen: 5. Bestuur en financiën

De resultaten van de audit naar aanleiding van de fraude in Sint-Gillis-Waas zijn bekend.  Op dit moment kan er 87.000 euro aan verduisterd geld worden aangetoond.  “Het pijnlijke is dat de fraude is gepleegd op een manier die in mei 2017, anderhalf jaar geleden, reeds als fraudegevoelig was aangeduid door een doorlichting van het financieel systeem van de gemeente Sint-Gillis-Waas” licht Vlaams Parlementslid en toekomstig fractieleider voor N-VA Koen Daniëls toe.

Letterlijk uit doorlichting van 2017 (lees verder onder de afbeelding)

“Helaas heeft het gemeentebestuur en de schepen van financiën -tevens toekomstig burgemeester- Maaike De Rudder haar verantwoordelijkheid tot nu niet genomen om direct gevolg te geven aan die opmerkingen van mei 2017. De fraude is immers toevallig in maart 2018 naar boven gekomen door ziekte van de betrokken financieel medewerker en niet door een interne controle.  De betrokken medewerker heeft in 2017 en 2018 kunnen blijven frauderen omdat er enerzijds geen maatregelen werden genomen -zelfs geen eenvoudige kastelling- en anderzijds omdat verschillende financiële processen door het beleid niet werden aangepast.  Dat gebeurt nu pas.  In de recente audit naar aanleiding van de fraude staat letterlijk :”Deze aandachtspunten (nvdr mei 2017) maakten tijdens de uitvoering van deze audit nog niet het voorwerp uit van een verbetertraject.”

Letterlijk uit audit van 2018 (lees verder onder de afbeelding)

Mogelijks nog meer geld verdwenen

Gemeenteraadsleden Guido De Lille en Denis D’hanis (N-VA) vullen aan: “Bovendien komt nu niet enkel het gesjoemel met cashgeld naar boven, maar zijn er ook dossiers van collectieve schuldenregeling niet in orde.  Geld van schuldbemiddelaars die waren vrijgesteld van betaling werden niet aangeschreven.  Die bleven bijgevolg maar betalen en dat werd dan gebruikt voor andere mensen?  Tevens zijn de kwitantieboekjes, die aantonen wie hoeveel cashgeld binnenbracht, van 1/9/2017 tot 09/3/2018 niet bijgehouden, werden getekende invorderingsstaten weggegooid en zijn er bij de aankoop van kantoormateriaal ook mogelijk fouten gemaakt.  Dit kan echter niet verder onderzocht worden en dus mogelijks nog een groter bedrag, maar duiden er wel op dat meerdere financiële processen en controle daarop zijn niet in orde zijn in Sint-Gillis-Waas.”

Schuldig verzuim

“Processen aansturen en opvolgen is de taak van het schepencollege en de schepen van financiën ten aanzien van de administratie.  Als N-VA zullen we dit van zeer nabij verder opvolgen en niet proberen minimaliseren of beperken tot 1 persoon die geld heeft meegenomen zoals het schepencollege doet.  De knelpunten zijn duidelijk omvangrijker.  Het klopt dat een personeelslid dergelijke handelingen niet mogen treffen, maar als er reeds op meerdere risico’s gewezen is, moet je al die deuren sluiten.  Je werkt immers met het geld van de belastingbetaler.  Schuldig verzuim dus door het schepencollege en de toekomstige burgemeester Maaike De Rudder” besluiten Daniëls, De Lille en D’hanis.

Reportage TV-Oost