Gemeente moet voortbestaan Parochiehuis De Klinge garanderen

Op 28 mei 2016, over deze onderwerpen: 6. Cultuur

Samen met de verenigingen en inwoners van De Klinge, vernamen we als N-VA Sint-Gillis-Waas de onmiddellijke sluiting van het Parochiehuis in de Klinge.  Blijkbaar voldoet de elektrische installatie niet meer en zijn de gebreken dermate dat het onmiddellijk moet gesloten worden.  Een snelle herstelling is naar verluid ook niet mogelijk, want alle reeds geplande activiteiten worden geannuleerd.  Als gemeenschapspartij vinden we het belangrijk dat er in elke deelgemeente een gemeenschapscentrum is.  “Het Parochiehuis in De Klinge heeft een rijke geschiedenis en is het enige gemeenschapsgebouw in de Klinge dat alle evenementen van carnaval, toneel en feesten aankan” aldus Dirk van Raemdonck, bestuurslid van N-VA en actieve Klingenaar. “Als de parochiale werken als eigenaar financieel niet in staat is om het gebouw op korte termijn terug in orde te brengen en een degelijke polyvalente zaal in De Klinge open te houden, ligt daar voor N-VA een belangrijke taak voor de gemeente.  Die moet  de nodige middelen voorzien.” aldus Dirk Van Raemdonck, bestuurslid.  “Als we de rekeningen van de gemeente echter bekijken, zijn we als N-VA zeer bevreesd. De gemeente heeft hiervoor geen geld meer, tenzij ze –alweer- extra geld gaan lenen.  Alle centen gaan momenteel in het megalomane nieuwe gemeentehuis in Sint-Gillis-Waas.  Als N-VA hebben we ons altijd verzet tegen dergelijk duur mega-project, net omdat er andere noden zijn voor onze burgers en verenigingen.  Misschien kunnen de mensen van de Klinge hun activiteiten dan in het nieuwe gemeentehuis doen” voegt Van Raemdonck er schamper aan toe.
Als N-VA zullen we er in elk geval voor pleiten dat de gemeente het nodige doet.  We vinden ook dat ondertussen de gemeentelijk infrastructuur ter beschikking moet gesteld worden voor activiteiten die reeds gepland waren om die mensen en verenigingen uit de nood te helpen.