Gemeente blijft omwonenden en Raad van State negeren voor woonwagenterrein

Op 17 november 2019, over deze onderwerpen: 12. Allerlei

Het CD&V/Groen-s.pa gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas heeft het openbaar onderzoek opgestart om een residentieel woonwagenterrein te bouwen op de Heykavel in De Klinge.  Het gemeentebestuur wil de familie woonwagenbewoners die op een uitgerust terrein staat in de Reepstraat kost wat kost verhuizen naar de Klinge.

“Het getuigt van een onwaarschijnlijke arrogantie dat het gemeentebestuur hier toch mee verder gaat.  Het schepencollege -met een burgemeester van De Klinge- blijft de meer dan 300 bezwaarschriften van 500 omwonenden uit De Klinge en een arrest van de Raad van State dat het bestemmingplan (PRUP) heeft vernietigd naast zich neerleggen.  De bewering dat een residentieel woonwagenterrein voor één familie een zaak is van “openbaar belang” raakt kant noch wal, daar de familie op dit moment al een locatie heeft in de Reepstraatuitgerust met gemeentegeld.  Die locatie kan perfect geregulariseerd worden.  Indien het gemeentebestuur trouwens vindt dat men zomaar ergens een woonwagenterrein kan inplanten zonder juiste bestemming, dan gaat dat natuulijk ook op voor het huidige terrein in de Reepstraat” aldus fractieleider en Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA).

“Door de vernietiging van het PRUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) blijven de huizen in de buurt recreatie en mogen zij er niet permanent wonen, maar zou het gemeentebestuur de woonwagenbewoners anders behandelen.  Van twee maten en twee gewichten gesproken.  Dat men voor dit geheel van aankoopterreinen, ontwerp en inrichting met een zwevende plantenpergola op 10 meter hoogte (6,5 meter boven begane grond) met automatisch bewateringssysteem meer dan 600.000 euro wil uitgeven, is niet te begrijpen.  Zeggen dat er subsidies komen van Vlaanderen houdt natuurlijk geen steek, want ook dat is belastinggeld dat trouwens niet moet uitgegeven worden omdat de familie nu al gehuisvest is.  Dat er grote weerstand is, weet de gemeente maar al te goed.  Daarom werd de infomarkt laat aangekondigd en maar aan een beperkt aantal inwoners bezorgd” aldus gemeenteraadslid Dirk Van Raemdonck (N-VA)

N-VA Sint-Gillis-Waas blijft zich dan ook verzetten tegen de inrichting van dit woonwagenterrein in het midden van Heykavel.  Nog tot en met 12 december kan er bezwaar worden ingediend naar aanleiding van het openbaar onderzoek.