Gemeente beloont nachtwinkels zonder vergunning met een belastingverlaging

Op 15 februari 2022, over deze onderwerpen: 10. Gemeenteraad, 12. Allerlei, 8. Gezondheid

Elke zaak, dus ook nachtwinkels, die alcohol wensen te verkopen, moeten beschikken over een vergunning ‘Ethylalcohol en alcoholhoudende dranken’. Deze vergunning kan bekomen worden de Algemene Administratie Douane & Accijnzen van de FOD Financiën. Nu blijkt echter dat enkele nachtwinkels deze vergunning niet bezitten. “Een pijnlijke zaak” vindt N-VA Sint-Gillis-Waas “omdat deze nachtwinkels -als enige- sinds 2019 een belastingverlaging hebben gekregen”.

De meerderheid van CD&V/Groen-Vooruit  Sint-Gillis-Waas heeft sinds 2019 de jaarlijkse belasting voor nachtwinkels vastgelegd op 750 euro in Sint-Gillis-Waas. Voorheen was deze belasting 1.250 euro. Tegelijkertijd werd er wel een hogere bedrijfsbelasting ingevoerd voor bijvoorbeeld winkels, van 40 naar 135 euro.  Maar ondanks die extra bijkomende jaarlijkse belasting, hebben nachtwinkels in Sint-Gillis-Waas dus netto een belastingverlaging gekregen van 405 euro.  Per jaar. Zowel in 2020 als in 2021 werd deze belastingsvoet telkens bevestigd, ondanks de jaarlijkse kritiek vanuit N-VA: “Als eerste beleidsdaad in deze gemeente heeft de huidige meerderheid van CD&V – Groen/Vooruit zowel de jaarlijkse personenbelasting verhoogd voor alle gezinnen, de bedrijfsbelasting verhoogd én de onroerende voorheffing (grondlasten) verhoogd.. Enkel de nachtwinkels ontspringen de dans, en krijgen zelfs een belastingverlaging ten opzicht van 2019. Dit is compleet absurd, zeker omdat men voor bedrijfsbelasting de impact op het milieu als criterium hanteert.  We stellen vast dat lawaai en overlast door nachtwinkels op buurtbewoners dus niet van tel zijn voor dit gemeentebestuur” aldus fractievoorzitter Koen Daniëls en gemeenteraadslid Nico De Wert van N-VA Sint-Gillis-Waas.

Een pijnlijke flater
Na volgehouden vragen van gemeenteraadslid Nico De Wert (N-VA) blijkt zelfs dat niet alle nachtwinkels in Sint-Gillis-Waas beschikken over een noodzakelijke vergunning. Nico De Wert (N-VA): “In november 2021 vroeg ik het college of onze nachtwinkels beschikken over een vergunning ‘Ethylalcohol en alcoholhoudende dranken’.  Pas op de gemeenteraad van 27 januari 2022 bevestigde de burgemeester, die op advies van N-VA navraag deed bij de douane, dat niet alle nachtwinkels over deze vergunning beschikken. Deze nachtwinkels hebben dus op illegale wijze alcohol verkocht. Vermoedelijk doen ze dit al heel lange tijd aangezien de gemeente nooit op eigen initiatief een controle heeft gevraagd bij de douane. Het is pas omdat wij een controle hebben aanbevolen, dat er actie werd ondernomen door de burgemeester”.

Voor N-VA Sint-Gillis-Waas is dus de conclusie heel pijnlijk voor de huidige meerderheid van CD&V – Groen/Vooruit: “Nachtwinkels die al jaren op illegale wijze alcohol verkopen en dus actief frauderen, worden in deze gemeente beloond met een belastingverlaging” aldus De Wert en Daniëls.

Gemeentelijke verantwoordelijkheid ontlopen
Op de gemeenteraad van 27 januari 2022 wees de burgemeester in de richting van de douane omdat deze de controlerende dienst is. Volgens N-VA is dit het ontlopen van de gemeentelijke verantwoordelijkheid: “De douane zorgt, na het doorlopen van de nodige procedures, voor het afleveren van de vergunning. Maar het was een beslissing van deze meerderheid om de belasting op nachtwinkels te verlagen. Het gemeentelijk beleid ten aanzien van nachtwinkels wordt bepaald door de gemeente en niet door de douane. Ook het afleveren van de vestigingsvergunning is een strikte bevoegdheid van het college. Vestigingsvergunningen kunnen dan ook ingetrokken worden of er kunnen voorwaarden aan gekoppeld worden. Als je geen enkele voorwaarde koppelt aan het deze vestigingsvergunning, dan heeft het college van burgemeester en schepenen daar een grote verantwoordelijkheid in”, besluit  Nico De Wert.