Geen woontoren van 5 verdiepingen in centrum Sint-Gillis-Waas

Op 11 april 2023, over deze onderwerpen: 10. Gemeenteraad, 12. Allerlei

De intercommunale Interwaas wil een woontoren van 5 bouwlagen hoog zetten pal in het centrum van de gemeente Sint-Gillis-Waas.  Men wil dit doen op de site van de vroegere kopergieterij in de Nieuwstraat.  “N-VA Sint-Gillis-Waas verzet zich met klem tegen dergelijk hoog appartementsgebouw in het centrum van Sint-Gillis-Waas. Wij willen met N-VA het landelijk karakter van onze gemeente behouden.  Woontorens van 5 verdiepingen die boven alles uitsteken en die binnenkijken in de tuinen en de  omliggende huizen in de Nieuwstraat en de Varenbergstraat is voor ons samen met de omwonenden geen optie” aldus fractievoorzitter Koen Daniëls en gemeenteraadsleden Guido de Lille en Denis D’hanis.

Gemeentebestuur wil dergelijke woontoren
“Het stoot tegen de borst dat het CD&V/Groen/Vooruit-gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas dit project steunt.  Het bestuur maakt immers deel uit van Interwaas en was dus op de hoogte van het project en heeft ingestemd met het aanvragen van een vergunning.  Ze moeten dus niet zeggen dat ze van niets wisten, laat staan dat ze het niet willen” gaan Daniëls, De Lille en D’hanis verder. “In de ruimtelijke visie op de Blokstraatbeek van het college van burgemeester en schepenen staat die woontoren bovendien al opgenomen met foto en inplanting.  Men moet zich dus niet verschuilen achter Interwaas.”  (zie ook https://www.sint-gillis-waas.be/masterplan-deelgebied-4-begraafplaats-en... foto helemaal rechts onderaan)

Visie schepencollege op appartementen laat woontoren toe
In de recente visie van het college van burgemeester en schepen over appartementen is nergens te vinden hoe hoog die mogen worden.  “Voor ons is een visie op appartementsgebouwen zonder dat je daarin opneemt hoe hoog die mogen zijn, geen visie. En laat ons duidelijk zijn, 5 bouwlagen is voor N-VA onbespreekbaar.  Want eens er één staat van die hoogte, volgen er nog” is de partij duidelijk.  “Bovendien zal de parkeerdruk én het verkeer in de Nieuwstraat -die enkele richting is- door dergelijke dichte bebouwing toenemen.  De parkeerverordening bepaalt op dit moment dat er slechts 1 parkeerplaats moet zijn per wooneenheid, terwijl we weten dat er veelal twee wagens zijn. De voorziene parking zal dus onvoldoende zijn.”

Buurt onder druk
N-VA vindt het bovendien ongehoord dat buurtbewoners die -terechte- kritiek geven over dit project onder druk worden gezet met de mededeling dat als er minder hoog mag gebouwd worden er meer woningen komen en er dus minder open ruimte en groen.  “We vinden het niet kunnen dat buurtbewoners onder druk worden gezet.  Bovendien spreekt het bestuur zichzelf tegen dat ze daar dan wel meer open ruimte zouden innemen.”

Verzet
N-VA Fractievoorzitter Daniëls kaartte het verzet tegen deze woontoren reeds vorige maand aan op de gemeenteraad alsook bij de voorstelling van de visie op appartementen, maar het college van burgemeester en schepenen sprak zich niet uit.  N-VA zal samen met de buren zich blijven verzetten als het college alsnog een vergunning aflevert.