Inkomsten mislopen door gegoochel met m² bij toewijzing Sint-Helena

Op 19 juli 2019, over deze onderwerpen: 10. Gemeenteraad

Het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas wou Sint-Helena verkopen.  Als N-VA hebben we dat altijd betreurd en zagen we daar liever alle gemeentediensten, politie, welzijnshuis onder 1 dak.  Gemakkelijk voor de burger en efficiënt en duurzaam voor de gemeente in plaats van nu 4 gebouwen, maar goed dat is verleden tijd.

Als N-VA hebben we er bij de verkoop dan steeds voor gepleit dat de gevel van Sint-Helena, een landmark van onze gemeente, zou behouden blijven.  Men is N-VA daar gelukkig in gevolgd.  Vervolgens werd in de selectieleidraad opgenomen dat een ontwikkelaar die de gevel zou behouden 20% mocht bijbouwen, als vorm van compensatie voor die extra moeilijkheid.

De ene 20% is de andere niet

Op de gemeenteraad hebben we als N-VA bij de voorstelling van het project dat geselecteerd werd gevraagd of die bijbouw -waarvan we een fotografische weergave kregen- voldeed aan die 20%. Op de beelden leek het immers vrij groot.  Daar werd op geantwoord : ja.  Ook in de gemeentelijke begeleidingsgroep is gevraagd naar de invulling van die 20%, maar ook daar het antwoord dat “dat in orde was”.

Nu pas nemen we kennis van het antwoord dat andere geïnteresseerde projectontwikkelaars kregen, maar die afhaakten omdat hen werd gezegd dat ze slechts beperkt mochten bijbouwen: 293m² om precies te zijn.  Het kon ook geen tikfout zijn, daar in de mail die ze kregen duidelijk staat 20% van 1465m²= 293 m².  Pascal Buytaert, toenmalig schepen, staat mee in de mails, beantwoordt door Interwaas die dit namens en in overleg met de gemeente doet. (lees verder onder de brief)

Vervolgens hebben we de gehandtekende samenwerkingsovereenkomst -die definitief is- met wie het project krijgt toegewezen opgevraagd alsook de plannen die daar als bijlage zijn aan toegevoegd. We stellen vast op de door de gemeente en de projectontwikkelaar ondertekende plannen dat de bijbouw 925 m² is, namelijk 61,72 meter lang en 15 meter breed.  Dat is 3 keer zoveel dan wat andere geïnteresseerders ontwikkelaars werd gezegd van wat kon bijgebouwd worden.  Logisch dus dat die afhaakten.  Immers de enige projectontwikkelaar die intekende en vervolgens ook Sint-Helena kreeg toegewezen zal 18 appartementen op die bijbouw van 925m² realiseren, terwijl de afgehaakte geïnteresseerde promotoren op de hun meegedeelde 293m² concludeerden dat ze er daar maximaal 6 appartementen opkregen en het dus financieel voor hen onvoldoende rendabel was.

Slechts één geïnteresseerde koper voor slechts 2.011.000

Bijgevolg bleef er voor dergelijk knap project slechts één geïnteresseerde ontwikkelaar over. Toevallig biedt die ontwikkelaar 11.000 euro meer dan de instelprijs van 2.000.000 euro, namelijk 2.011.000 euro.  Daar er maar 1 iemand is, valt er weinig te onderhandelen en loopt de gemeente dus inkomsten mis.  Bovendien was het project daarvoor nog ingeschreven in de meerjarenbegroting om 2.700.000 euro op te brengen, maar omdat er te "weinig geïnteresseerden waren" werd dat verlaagd naar 2.000.000 euro .

Een detail, maar niet onbelangrijk.  De gemeenteraad machtigde het college van burgemeester en schepen om de samenwerkingsovereenkomst af te sluiten (gr 4/4/2019 punt 17 artikel 7), maar Greet van Moer - voorzitter gemeenteraad en geen lid van college- heeft de overeenkomst getekend terwijl die anders altijd door de burgemeester gebeurt.

Artikel Het Laatste Nieuws