Bussen zitten zelfs in coronatijden overvol op weg naar school: “Een paar bussen extra? Dat zou geen overbodige luxe zijn”

Op 18 september 2020, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit

Sint-Gillis-Waas / Sint-Niklaas / Beveren-Waas / Moerbeke-Waas
Een aantal Wase schoolbusverbindingen van De Lijn blijken dagelijks overvol te zitten. Een probleem dat in het Vlaams Parlement werd aangekaart door Koen Daniëls (N-VA), die dan ook extra buscapaciteit vraagt. En de reizigers zelf bevestigen zijn verhaal. “We staan vaak tot tegen de deuren aan gedrukt.

Schoolkinderen die dagelijks met de bus op en af moeten, zitten op sommige lijnen als sardientjes op elkaar gepakt. Ook in tijden van corona. Dat stelt volksvertegenwoordiger Koen Daniëls (N-VA) vast en hij kaartte het probleem woensdag aan in het Vlaams Parlement. “Ik noem het ‘schoentrekkerbussen’”, zegt Daniëls, die tevens fractievoorzitter is in Sint-Gillis-Waas. “Je kan er enkel nog op door een schoentrekker te gebruiken. Ik begrijp niet dat er in deze coronatijden geen extra buscapaciteit wordt voorzien. Het is absoluut niet aangewezen om kinderen zo dicht op elkaar te pakken, terwijl scholen moeite doen om afstand tussen de kinderen te bewaren.”

Nooit zitplaats
Concreet gaat het onder meer over buslijnen 21 De Klinge-Sint-Niklaas, 85 Moerbeke-Waas-Beveren en 31 Kieldrecht-Sint-Niklaas. Zoë Van den Eede uit Sint-Gillis-Waas neemt elke ochtend bus 85 naar haar school in Beveren. Een zitplaats zit er nooit in. “De bus zit elke dag overvol”, vertelt ze. “En dat zowel op de heen- als op de terugrit. Soms kan ik er nog maar net bij en word ik tot tegen de deuren gedrumd. Op andere momenten kan ik niet anders dan te wachten op de volgende bus.”
Ook voor de twaalfjarige Zania uit Haasdonk is het een opgave om tot aan haar school in Sint-Niklaas te geraken. “Als de bussen overvol zitten, stap ik niet op”, zegt ze. “Het inleggen van een paar extra bussen zou geen overbodige luxe zijn.

300 extra bussen
Daar is ook parlementslid Koen Daniëls van overtuigd. Hij drong er bij de minister op aan om een aantal van de 300 extra bussen die De Lijn via private busmaatschappijen inzet naar het Waasland te sturen. “In veel dorpen kunnen kinderen maar één bus nemen om tijdig op school te zijn. Als die bus dan overvol zit en de chauffeur niet meer stopt, komen ze niet of minstens een uur te laat op school.”

Vorige week zat Daniëls op eigen initiatief al samen met De Lijn om een aantal oplossingen te bekijken. Onder meer het vervroegen van een bus op lijn 85 stond op zijn agenda. “Daardoor zou de capaciteit op het schoolmoment verdubbelen. Ook het laten omrijden van diezelfde lijn op een schoolmoment langs De Klinge en Meerdonk werd besproken. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt voor onze kinderen en ouders.”

Bron : ©Het Nieuwsblad

Update:

Ondertussen gaat er vanaf 1 oktober een extra bus rijden van (21)Meerdonk→De klinge →Sint-Gillis-Waas (zonder overstap)(85)→ Beveren→Antwerpen- Linkeroever en terug

Reportage : ©TV-Oost