Budget op orde met kunstgrepen, aanpak fraude blijft windstil en ontkenning belastingverhoging met terugwerkende kracht

Op 20 juli 2019, over deze onderwerpen: 5. Bestuur en financiën

Sint-Gillis-Waas creatief met uw centen
Kunstgrepen om budget op orde te houden
Op de gemeenteraad van 4 juli stond de budgetwijziging voor 2019 op de agenda.  Het gemeentebestuur pakt uit met allerlei investeringen die al meerdere malen werden aangekondigd, maar moet allerlei kunstgrepen doen om de financiële toestand van de gemeente, ondanks de stevige belastingverhoging, niet volledig te laten ontsporen analyseerde N-VA-raadslid Denis D’hanis.
“Als je als gemeente een toelage van 650.000 euro aan het welzijnshuis, 220.000 euro investeringstoelage voor de kerkfabriek, 200.000 euro voor het parochiehuis en dan nog andere bedragen verschuift, dan ben je je begroting aan het opsmukken.  Als we dan vaststellen dat bovenop een recente lening van 2 miljoen euro en bovenop de verhoging met 1% van de

personenbelasting vanaf inkomsten 2018 die alle inwoners al dadelijk voelen en een verhoging van de opcentiemen er nog eens 500.000 euro extra geleend moet worden om het budget van 2019 op orde te krijgen, dan is hierbij nogmaals de jarenlange bewerking van de voormalige en huidige schepen van financiën en huidig burgemeester  De Rudder doorprikt” concludeert D’ hanis. “En het riedeltje dat daar investeringen tegenover staan, het zou er nog aan moeten mankeren.”

Meerderheid verschiet van eigen terugwerkende belastingverhoging
Oud-burgemeester Remi Audenaert bestreed dat het niet waar was dat de belastingverhoging al inging voor inkomsten 2018 en dus al verschijnt op de berekening van de belastingen die mensen recent hebben ingediend.  Raadsleden D’hanis en Koen Daniëls (N-VA) toonden met de stukken van Taxonweb en de beslissing van de meerderheid aan dat de belastingen wel degelijk met terugwerkende kracht werden verhoogd door CD&V/Groen-sp.a van 6,9% naar 7,9% .

Daniëls weerlegde het antwoord van Audenaert: “De verhoging van de gemeentebelasting voor inkomsten 2018 met 1% van 6,9% naar 7,9% werd pas door het nieuwe gemeentebestuur van CD&V/Groen!-sp.a goedgekeurd op 24 januari 2019 terwijl men een maand eerder nog de 6,9% bevestigd had.  Het gemeentebestuur verhoogde dus de belastingen met terugwerkende kracht. Die verhoging kon blijkbaar niet snel genoeg gaan, ondanks de verkiezingsbelofte van de toenmalige schepen van financiën en huidig burgemeester Maaike De Rudder om de belastingen laag te houden en haar vreugdeberichten dat de gemeente blaakte van de financiële gezondheid. Er was zelfs 5,1 miljoen euro over. Dat laatste heeft collega D’hanis net helemaal gefileerd.”  Daarop

vroeg Daniëls aan burgemeester De Rudder om duidelijk te zijn en vroeg of de inwoners van Sint-Gillis-Waas vanaf inkomsten 2018, vorig jaar, al het hoger tarief van 7,9% zullen moeten betalen met hun belastingsbrief die ze hebben ingevuld in 2019 of niet. Enkel een schuchter “ja” en een hoofdknik was haar antwoord. “Een zeer pijnlijk moment dat de meerderheid van CD&V/Groen!-sp.a blijkbaar zelf niet beseft of het althans wil verdozelen dat ze met terugwerkende kracht de belastingen heeft verhoogd.  En hun uitleg dat de meeste mensen pas in 2020 het teveel aan belastingen terugkrijgen of bij moeten betalen is natuurlijk bij de haren getrokken, want ze hadden voor inkomsten 2018 nog op een gunstigere aanslag gerekend” besluiten D’hanis en Daniëls.

Wel kunstgrepen en extra belasten, geen doortastende aanpak fraude
Daniëls en D’hanis gaan nog verder in hun analyse: “De creativiteit en gedrevenheid om extra belastingen te heffen en extra leningen af te sluiten, staat in schril contrast met de traagheid van de aanpak van een aantal manklopende financiële en andere processen in de gemeente, waarvan audit Vlaanderen bij haar organisatie-audit van 2017 er een aantal aanduidde als fraudegevoelig. Dat is nota bene vóór er fraude werd gepleegd. Als direct was ingegrepen naar aanleiding van die organisatie-audit, had de fraude niet kunnen plaatsvinden of zelfs tienduizenden euro’s minder geweest. De aanpak en bijsturing van al die processen naar aanleiding van de organisatie-audit van 2017 wordt keer op keer doorgeschoven door het gemeentebestuur en no concreet uitgewerkt.  Het kan wel zijn dat audit Vlaanderen ten laatste half 2019 een omstandig antwoord wil op het volledige rapport, maar dat belette het gemeentebestuur niet om veel sneller in te grijpen en maatregelen te nemen op verschillende gevoelige punten. Om bij onze inwoners extra belastingen op te halen kan het niet snel genoeg gaan voor het gemeentebestuur, maar om manklopende financiële en andere processen aan te pakken, heeft men 2 jaar nodig. Begrijpen wie begrijpen kan.”

Ter uwer achtergrond : 2017 was een organisatie-audit.  In 2018 werd er naar aanleiding van de fraude een forensische audit gedaan.  Die 2 zijn verschillend.  Die van 2017 wijst op risico’s (zie bijlage) terwijl die van 2018 probeerde de grootte van de fraude vast te stellen.