Bosstraat wordt boze straat

Op 12 juli 2019, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 9. Veiligheid

Dat de inwoners van de Bosstraat in Sint-Gillis-Waas boos zijn, kan Vlaams Parlementslid en N-Va fractieleider in de gemeenteraad goed begrijpen.  Al bijna anderhalf jaar wordt hun stem genegeerd.  Ook de inwoners van de omliggende straten hebben geen enkele inspraak.  Daniëls schetste op de laatste gemeenteraad van 4 juli, zoals hij alle voorgaande gemeenteraden reeds deed, nog eens het verloop van dit schoolvoorbeeld “kafka” en “negeren van inwoners”.  “Elke maand opnieuw breng ik de Bosstraat ter sprake op de gemeente raad.  En elke maand opnieuw vertikt de gemeente om te luisteren naar de inwoners en blijft ze koppig haar zin doordrijven” zegt Daniëls.

Bewoners komen na 40 jaar zelf met plan
“Na veertig jaar (!) beloven dat er een fiets/-voetpad zou komen in de Bosstraat, hadden de inwoners er terecht genoeg van en op 27 maart 2018 schoven ze zelf een uitgewerkt voorstel naar voren.  Een voorstel waar iedereen in de straat zich, op één iemand na, in kon vinden.  De braakliggende strook zou een invulling krijgen als fiets-/voetpad en de weg zou met as-verschuivingen worden heringericht waardoor de snelheid zou verlagen. Op zich al een stevige motie van wantrouwen ten aanzien van het gemeentebestuur als je inwoners zelf aan de tekentafel moeten gaan zitten omdat er niets beweegt” blikt Daniëls terug naar vorig jaar.

In plaats van trager komt er sneller verkeer

“Groot was ieders verbazing toen het voormalig CD&V-college in december 2018 zonder enig overleg besliste om dat plan van de inwoners niet uit te voeren, maar wel om de weg met 1,2 meter te verbreden met grastegels met een versmalde inrit aan de kant van de Sint-Niklaasstraat en 1 wegversmalling.  Inwoners tekenden bezwaar aan tegen die niet-gewilde verbreding welke geen oplossing was voor de fietsers/voetgangers die niet op grastegels kunnen fietsen en welke de snelheid net zou verhogen in plaats van verlagen.  Enkel CD&V en Vlaams Belang waren te vinden voor die verbreding” vertelt Daniëls.
Op de gemeenteraden van februari en maart kwam Daniëls (N-VA) telkens opnieuw terug op de Bosstraat met de vraag om te luisteren naar de bewoners en in overleg te gaan en aldus de verbreding niet uit te voeren. Op de gemeenteraad van april 2019 stelden ze met N-VA voor om dat verbredingsplan dan ook af te voeren en werk te maken van het plan van de inwoners en al minstens beginnen met asverschuivingen met bloembakken of plantvakken in te voeren.  De stemming is ontluisterend : CD&V en Groen!/sp.a stemmen voor het behoud van hun plan tot verbreding van de Bosstraat.  Ongeloof op alle publieksbanken.

Geen plaats voor fietspad, maar wel voor 1,2 meter verbreding
“Dat het CD&V/Groen!-sp.a gemeentebestuur gewoon doordoet met hun eigen plan om de weg te verbreden kan er bij de inwoners en N-VA niet in.  Er wordt tevens gesteld dat een fietspad in de brede braakliggende zone niet zou kunnen omdat de percelen van de inwoners tot tegen de weg zouden komen.  Gevraagd in februari 2019 naar het plan dat dit aantoont en waarbij we deze vraag elke maand hebben herhaald, moeten we nog steeds wachten op dat plan.  Aktes van inwoners tonen echter wel duidelijk aan dat men kosteloos het braakliggend stuk moet afstaan aan de gemeente.  Het was dus al voorzien, maar duidelijk wil men hier geen gebruik van maken of  misschien komt er nu we naar boven dat sommige bewoners wel en andere niet kosteloos moeten afstaan.  Bovendien heeft men voor de verbreding van de weg met 1,2 meter én de versmalling met uitwijkstrook ook de braakliggende stroken nodig.  En dat zou dan weer geen probleem vormen?” werpt Daniëls zijn verbazing op.  Hij krijgt echter geen antwoorden op zijn vragen.

Met een vingerknip een knip
“Als klap op de vuurpijl, ongevraagd, niet overlegd worden er plots betonblokken in de straat geplaatst. Inwoners die naar hun werk vertrekken kunnen net op tijd de blokken ontwijken.  Met

een vingerknip werd er een knip geplaatst en de straat in twee geknipt.  Het is te zeggen in 1/3de en 2/3de .  Begrijpelijk ontstaat er hevig protest bij de bewoners, want dit is de tweede keer dat hun vraag wordt genegeerd en ze een “oplossing” krijgen die ze niet willen.  Bovendien staat er ook plots een parkeerverbod in de Doornstraat waardoor bewoners uit die straat hun wagen daar niet meer kunnen zetten.  Om het protest enigszins te milderen worden de blokken van de knip niet weggehaald, maar verplaatst.  Alweer zonder enige inspraak.  En kafka wordt nog groter nu de blokken worden gezet aan een perceel met een U-vormig oprit.  Het gevolg laat zich raden: de auto’s rijden via de private oprit van deze mensen door de straat.  Zelfs een petitie op de gemeenteraad en formeel protest van deze kafka brengt niets op.  De knip zal blijven staan tot 15 september en dan zal er geëvalueerd worden.  Voor N-VA is de evaluatie reeds duidelijk: deze knip is geen oplossing.  Ook de omliggende straten klagen nu van toegenomen verkeer.  Wat logisch is.  Sluit je één weg af, dan rijdt men langs een andere weg” gaart Daniëls verder.

Evaluatie en bezwaren van bewoners worden genegeerd.
“Het strafste van al is dat het schepencollege reeds op 11 juni 2019, dus zonder rekening te houden met eender welke evaluatie noch opmetingsplan door de aangestelde landmeter, gewoon doordoet.  Het CD&V/Groen!-sp.a college beslist om de verbreding alsnog uit te voeren en leggen alle bezwaren en zelfs alternatieve voorstellen van de bewoners naast zich neer.  Ondertussen blijft de knip ook staan en blijven de auto’s over de bewoners hun private eigendom rijden.  De Bosstraat is een Bozestraat geworden, iets wat ik absoluut kan begrijpen” aldus Daniëls. “In plaats van ostentatief door de straat te fietsen had schepen De Kindt beter naar de bewoners geluisterd.”

Haal de knip weg, leg de straat opnieuw aan
“Als N-VA zijn we duidelijk: haal de knip onmiddellijk weg, start het planproces op om de straat echt opnieuw aan te leggen met openbaar groen als opeenvolgende as-verschuivingen en gebruik de braakliggende zone voor een fiets-/ voetpad zoals de inwoners vragen en wat ook het meest logische is.  Mogelijks moet je hier een daar onteigenen, maar met een correcte prijs en om te realiseren wat de inwoners vragen, zal dat geen probleem zijn.   Ondertussen kan je al met bloembakken as-verschuivingen organiseren om het verkeer te remmen. Op die manier bereiken we wat nodig is: verkeer dat de mogelijkheid niet meer heeft om hard te rijden, vrachtwagens die door de asverschuivingen niet meer aan de straat beginnen, de randen van de weg die echt opgekuist kunnen worden en niet de afbrokkeling laten en er een grastegel tegen leggen en vooral een eigen plek voor fietsers en voetgangers.  Straten afsluiten geeft immers alleen maar meer druk in de omliggende straten” stelt Koen Daniëls zijn oplossing voor.

“De toveroplossing van fietsstraten is er geen zoals we in de Nieuwstraat hebben gezien.  Het is niet omdat je bordje zet “fietsstraat” dat iedereen traag rijdt.  Er zal dus wel degelijk moeten ingegrepen worden op de infrastructuur.  Laat het ons dan ineens goed doen.  En geen broddelwerk of zelfs pesten van de inwoners met maatregelen die men niet wil” besluit Daniëls

1.- Het voorstel van de inwoners

2.- De petitie

3.- Schepencollege van 11/6 waar ze beslissen door te doen en de bezwaren van de inwoners negeren