1) RECHTVAARDIG EN DIENSTVERLENEND GEMEENTEBELEID
a) Gelijke behandeling
Elke burger, elke onderneming en elke vereniging wordt gelijk behandeld.
Gedaan met “ons kent ons” en twee maten en twee gewichten.
b) Zuinig financieel beheer
We voeren een zuinig financieel beheer met meer sluitende meetstaten en goede controle op de uitvoering.
De aanvullende personenbelasting, de bedrijfsbelasting en de opcentiemen op de onroerende voorheffing worden niet verhoogd. Alle andere belasting- en retributiereglementen worden geëvalueerd en waar nodig aangepast.
We proberen maximaal subsidies van andere overheden te verkrijgen alsook organisaties waar we lid van zijn veel meer te betrekken bij de uitvoering van het beleid.
c) Inspraak en betrokkenheid
Bij bevragingen van inwoners zorgen we dat we meerdere doelgroepen betrekken. Bijvoorbeeld bij bevragingen omtrent mobiliteit, bevragen we ook de ruimere omgeving, ondernemingen, gebruikers van de straat, … en brengen we de antwoorden gedifferentieerd in kaart.
Bij belangrijke werken of beleidskeuzes gaan we op voorhand in dialoog met de inwoners, verenigingen, gemeentelijke adviesraden en ondernemingen om op die manier tot echte inspraak te komen in samenhang met deskundig (extern) advies en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Voor iedereen altijd en overal zijn/haar idee uitvoeren zal niet lukken, maar met verenigde inzichten komen we verder.
We activeren en moderniseren de bestaande adviesraden. We installeren een welzijnsraad waarin we alle actoren samen brengen om een coherent welzijnsbeleid vorm te geven. We richten een lokale raad voor lokale economie op met diverse vertegenwoordigers waarbij we rekening houden met de verschillende noden van verschillende soorten ondernemingen.
d) Dienstverlenend gemeentebeleid
Onze gemeentelijke diensten werken in een performante organisatie. De dienstverlening aan de burgers wordt, naast de mogelijkheid om op afspraak te komen, versterkt met een snelloket zonder afspraak en dit voor eenvoudige en terugkerende handelingen zoals het bestellen of afhalen van een identiteitskaart, rijbewijs, pincodes wijzigen, afdruk van attesten, afhalen van vuilniszakken, bloemenzaad, … . Een duidelijke lijst voor dit snelloket wordt vastgelegd en gecommuniceerd. Voor meer gespecialiseerde vragen waar de expertise van bepaalde medewerkers nodig is, blijft een afspraak aangewezen. Daarbij monitoren we de tijd tussen het maken van de afspraak en de daadwerkelijke afspraak.
Voor burgerzaken bekijken we hoe we meer privacy kunnen realiseren aan het loket.
De website van de gemeente wordt vernieuwd zodat informatie sneller en overzichtelijker kan worden gevonden, de zoekfunctie beter werkt en voor zaken die gebruikers van thuis uit al kunnen doen, wordt de werking ervan geoptimaliseerd.
We stimuleren de burger om zelf via een nieuw en gebruiksvriendelijk platform zaken te melden die opvolging verdienen door de gemeentediensten zoals bijvoorbeeld sluikstort, vandalisme, verzakte goot, … Het doel is dat de melder ook terugkoppeling krijgt over de opvolging en uitvoering van de melding.
We onderzoeken hoe we met respect voor de GDPR-regelgeving vanuit de gemeente gerichte groepen burgers kunnen informeren over private initiatieven waar de gemeente in participeert (bijvoorbeeld samenkomst 50-jarigen, startdag jeugdverenigingen, … ).
Bijzondere aandacht is er voor inwoners die niet digitaal vaardig zijn of voor wie administratie in de ruime zin van het woord niet evident is. Zij krijgen gepaste ondersteuning met als doel dit in elke deelgemeente aan te bieden.
We zetten in op een goede communicatie met de burger via verschillende kanalen, ook niet-digitaal.
We informeren de burger op regelmatige momenten alsook bij specifieke vragen welke mogelijkheden tot ondersteuning er zijn (premies, subsidiemogelijkheden, begeleiding, … ).
Om nieuwe ondernemingen en handelszaken aan te trekken nemen we volgende maatregelen:
- Een apart loket en ondersteuning op maat waarbij met de onderneming wordt nagedacht welke noden er zijn en welke diensten in één overleg moeten betrokken worden.
- Lege winkelpanden worden actief op de markt gepromoot samen met de eigenaar van het betreffende pand.
- Vrijstelling van bedrijfsbelasting voor startende ondernemingen in hoofdberoep.
- Onderzoek naar mogelijkheden en het ontwikkelen van bijkomende en/of uitbreiding van bestaande KMO-zones om onze KMO’s ruimte tot uitbreiding en (her)vestiging te kunnen geven
e) Ambitieus en nabij onderwijs
Onze gemeente is verschillende scholen met verschillende vestigingsplaatsen rijk. Al deze scholen zijn gelijkwaardige partners voor het gemeentebeleid. We betrekken hen actief bij verschillende onderdelen van het beleid om hen te ontzorgen.
Als inrichtende macht van het gemeentelijk onderwijs, ondersteunen we onze directies en leerkrachten om naar aanleiding van de resultaten van de Vlaamse toetsen en de OVSG-toetsen (Onderwijs Voor Steden en Gemeenten) de leerlingen een goede kennisbasis te geven en hen dit aan te leren met effectieve methoden zodat ze goed voorbereid zijn op het secundair onderwijs.
Samen met de bibliotheken, die we in elke deelgemeente behouden, zetten we verder in op lees- en taalbevorderende activiteiten waarbij we ons ook richten op de ouders.
f) Efficiënte en performante gemeente(diensten)
Op basis van de interne audit worden interne procedures geëvalueerd en bijgestuurd op hun efficiëntie en effectiviteit.
We maken optimaal gebruik van ICT, GIS (Geografisch Informatie Systeem) en technologie om de werking van de gemeente effectiever en efficiënter te maken: meten is weten. Daarbij worden synergiën gezocht met bovenlokale platformen zoals waterinfo, data verkeersborden, deelsystemen mobiliteit, data mobiliteitsstromen, meldingen op kaart, … alsook de inzet van sensoren, waterpeilpunten, …
We zetten in op opleiding voor het gemeentepersoneel inzake nieuwe regelgeving.
We willen met Sint-Gillis-Waas een aantrekkelijke werkgever zijn en blijven. Zowel inzake verloning, extralegale voordelen als werksfeer en -omgeving. Ook taakdifferentiatie is daarbij een element dat in het personeelsplan mee wordt opgenomen.
We werken een digitale strategie uit om ook artificiële intelligentie te integreren.
De staat van de gemeentelijke gebouwen wordt in kaart gebracht met een vastgoedplan. Dringende noden worden snel aangepakt om kerngebouwen te kunnen blijven gebruiken.
g) Werk maken van openbare werken
Bij openbare werken in opdracht van de gemeente en bij werken aan gemeentelijke gebouwen zetten we meer toezicht in, zodat deze goed worden uitgevoerd én meerwerken worden beperkt.
Er wordt meer controle voorzien voor zij die ons openbaar domein openbreken, bijvoorbeeld voor nutswerken, zodat de signalisatie wordt voorzien zoals vergund en ons openbaar domein nadien in goede staat wordt achtergelaten. Aannemers en opdrachtgevers die dit aan hun laars lappen, zullen geverbaliseerd worden, de schade moeten herstellen en zullen voor elk toekomstig werk een aparte vergunning moeten aanvragen.
Er wordt maximaal ingezet op synergie tussen de nutsmaatschappijen zodat werken samen worden uitgevoerd en de hinder wordt beperkt.
Bij wegenwerken of het tijdelijk afsluiten van straten zal de bereikbaarheid van ondernemingen steeds een apart aandachtspunt vormen naast de andere bekommernissen voor bewoners en gebruikers.
De heraanleg van de Zandstraat zal een grote impact hebben op onze inwoners en ondernemingen. Samen met hen plannen we de werken zo goed mogelijk en voorzien we lokale en bovenlokale omleidingen waarbij we de vinger aan de pols houden tijdens de werken.
h) Dierenwelzijn
Ook dierenwelzijn krijgt de nodige aandacht. Naast een stimulerend beleid om positief om te gaan met dieren, zal mishandeling of misbruik van dieren van nabij opgevolgd worden en -indien nodig- gesanctioneerd. Daartoe worden afspraken gemaakt met politie, inspectie dierenwelzijn en het parket.
Met de dierenasielen op ons grondgebied gaan we in gesprek om te kijken welke ondersteuning de gemeente kan bieden.
In elke deelgemeente realiseren we een hondenlosloopweide.
i) Landbouw
Onze gemeente kent heel wat actieve landbouwbedrijven, maar ook landbouwbedrijven die stoppen en die al dan niet een andere functie krijgen. Onze lokale landbouw blijven we ondersteunen mede in het licht van de uitdagingen van bovenlokale regelgeving.
Alternatieve, bovenlokale subsidie- en ondersteuningskanalen brengen we voor hen in kaart.
Voor die bedrijven die stoppen, overwegen we de inpasbaarheid van de eventuele nieuwe functie/bestemming in de omgeving.