AED nood aan onderhoud en opgeleide gebruikers

Op 6 april 2015, over deze onderwerpen: 8. Gezondheid, 9. Veiligheid, 10. Gezondheid

AED nood aan onderhoud en opgeleide gebruikers

Gemeenteraadslid Denis D’Hanis (N-VA) heeft op de afgelopen gemeenteraad aandacht gevraagd voor het onderhoud en het gebruik van het AED-toestel
in het sport- en gemeenschapscentrum De Route in Sint-Gillis-Waas.
“Een AED-toestel is een automatische externe defibrillator wat het leven kan redden van iemand met een hartstilstand” licht D’Hanis toe.
“Maar dan moet dit toestel wel ten allen tijde werken én moeten mensen die het gebruiken ook weten wat ze moeten doen.  Zo kan het toestel bv zeggen dat de gebruiker verder hartmassage moet toepassen.”  N-VA Sint-Gillis-Waas is blij dat de serviceclub Kiwanis en het Rode Kruis dergelijke toestel vorig jaar aan de gemeente hebben schonken, maar roept het gemeentebestuur op om het toestel goed te onderhouden (o.a. controle van de batterij en werking toestel) en extra mensen op te leiden.
“Nu het fiets- en sportseizoen terug van start gaat lijkt het ons goed om extra mensen te vormen
in het gebruik ervan” aldus D’Hanis.  “Het zou goed zijn het aantal AED-toestellen ook  in de deelgemeenten uit te bereiden.  Ook daar is immers heel wat sportinfrastructuur (sporthallen, voetbalpleinen, …) met vele sporters.”  Bevoegde schepen Meul (CD&V) gaf toe dat op de vorige vorming maar 2 personen aanwezig waren en zal opnieuw een oproep doen.

Meer informatie :
Denis D’Hanis : 0486/50.41.17