Aanpak van de wateroverlast in de gemeente

Op 26 augustus 2021, over deze onderwerpen: 7. Openbare werken, 9. Veiligheid

Water blijft staan – dat is anders dan in andere gemeenten
De terugkerende wateroverlast in Sint-Gillis-Waas is duidelijk van een andere aard dan in andere gemeenten.  Zeer snel staat er in meerdere straten water op de baan en tot aan de huizen, maar wat verschillend is met andere gemeenten, is dat het water heel lang blijft staan en bijgevolg ook moeilijk weg kan bij de bedreigde huizen.  Het is dus geen probleem van “de putjes kunnen het niet slikken”, wel dat het watersysteem niet kan afvoeren.

Geen communicatiepraatje, wel investertingsplan bijsturen
Voor N-VA Sint-Gillis-Waas is het duidelijk dat er doortastend moet opgetreden worden en niet bestaande projecten een “waterovelastsaus” geven en verder doen zoals gepland. “Wateroverlast en huizen, garages en kelders die onder water komen, moeten voor N-VA nu de hoogste prioriteit krijgen.  Dat wil zeggen dat het meerjarenplan bijgestuurd moet worden en er eerst prioriteit moet gegeven worden aan de waterhuishouding.  De reeds geplande heraanleg van het gemeentepark voor meer dan een half miljoen euro nu verkopen als een waterbeheersingsproject is de wereld op zijn op.  We gaan het water toch niet naar het centrum van onze gemeente -waar net de meeste huizen- staan brengen.  Het water moet net in de andere richting, weg van het centrum en de bewoonde straten” aldus fractieleider Koen Daniëls.

Jarenlang gebrek aan onderhoud
“Al jaren luiden we met N-VA de alarmbel dat het gemeentebestuur verzaakt aan onderhoud van de vele grachten in onze gemeente en van de rioolbuizen onder de straten -wat iets anders is dan de rioolputjes Tot op de dag van vandaag zijn heel wat grachten nog altijd volledig overgroeid en dichtgeslibd.  Je zou denken dat de les geleerd is, maar helaas. Met communicatiepraatjes of bijkomende communiucatieambtenaren maak je geen grachten leeg”

“Als N-VA Sint-Gillis-Waas vinden we dat de gemeente zelf eerst het goede voorbeeld moet geven en het jarenlange gebrekkige onderhoud inhalen: een gracht van 1 meter lang, 1 meter breed een 1 meter diep kan 1.000 liter water opvangen.  En zo zijn er velen in onze gemeente. Daarnaast moeten straten met dichtgeslibde rioleringsbuizen prioritair worden aangepakt. Straten uit eind de jaren 60 -begin 70 zoals de Gaverstraat waren jaren niet naar is omgekeken door de gemeente, kunnen niet langer wachten” gaat Daniëls verder. “De focus op ontharding is ook veel te groot. Bij harde regenbuien op een verzadigde bodem loopt water ook gewoon van de grond af en is er zeer weinig infiltratie.  Ontharding is zinvol, maar voor de specifieke problematiek in Sint-Gillis-Waas niet dé voornaamste oplossing”.

Projecten logisch aanpakken
“Ook moeten projecten logisch worden aangepakt. Het is voor ons dan ook essentieel dat de bijkomende waterbekkens eerst worden aangelegd voor er andere werken gebeuren.  De Sint-Niklaasstraat heraanleggen met nieuwe riolering zonder dat de wachtbekkens er zijn is vragen om problemen omdat die rioleringen dan afvoeren naar … iets wat er nog niet is.  Het resultaat zal dan ook duidelijk zijn.

Regenwaterputten onbruikbaar
Bovendien stellen we vast dat -zoals in de Okkevoordestraat- mensen die een regenwaterput hebben, het water niet kunnen gebruiken.  Door de verstopt, ingevallen en niet-onderhouden riolering, slaat bij een stevige regenbui het water van op straat terug in de mensen hun regenwaterputten.  Ook daar moet ingegrepen worden.

Zorgen voor veilige gemeente in plaats van te suggereren dat huizen moeten afgebroken worden.
Op plaatsen waar gravitair (door te stromen) het water niet weg kan, zullen er noodpompgemalen moeten komen.  Te midden van de Pompstraat is zo een locatie voor N-VA.  Dat is iets anders dan zoals in een nota van de gemeente dat huizen zouden moeten afgebroken worden (zie onder).  Dat gaat voor N-VA te ver.  In de Molenstraat zijn er huizen die nooit problemen hebben gehad en die zouden nu plots weg moeten en in de Pompstraat staat al jaren een volledige wijk..  Voor ons met de gemeente ervoor zorgen dat de mensen hun eigendommen veilig blijven.