40 procent van studenten haakt af zonder diploma

Op 2 juni 2015, over deze onderwerpen: 2. Onderwijs

Terwijl gemiddeld 40 procent van de studenten afhaakt zonder diploma,
is dat bij de lerarenopleiding ruim de helft.
"We trekken blijkbaar niet de juiste en de sterke profielen aan",
zegt Vlaams parlementslid Koen Daniëls (N-VA) in De Standaard.
Hij pleit voor een niet-bindende toelatingsproef. "Vanaf het academiejaar 2016-2017 moet die volledig op poten staan", reageert Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).
N-VA-onderwijsspecialist Koen Daniëls vroeg cijfers op bij Vlaams minister van Onderwijs
Hilde Crevits (CD&V). Daaruit mag blijken dat ruim 50 procent van de studenten
in de lerarenopleiding afhaakt zonder diploma. Dat geldt zowel voor de opleidingen
kleuter-, lager als secundair onderwijs. Voor lager onderwijs is de uitval het grootst.
Van de starters in het schooljaar 2010-2011 is na drie jaar 54,4 procent gestopt.
De getallen liggen daarmee een stuk hoger dan de gemiddelden bij de andere
opleidingen (zo’n 40 procent).
Koen Daniëls houdt een pleidooi om naar analogie met enkele andere Europese landen
een niet-bindende toelatingsproef te houden. "In Finland mogen alleen de beste studenten
in het secundair onderwijs starten in de lerarenopleiding. Wij trekken blijkbaar niet de juiste
en de sterke profielen aan. Als niet iedereen zomaar kan starten,
zal de perceptie van de opleiding ook veranderen", zegt hij in de krant.
"Jongeren op voorhand zeer goed laten inschatten wat de verwachtingen zijn"
Het is niet de eerste keer dat een toelatingsproef ter sprake komt.
"In het regeerakkoord van vorige zomer staat dat er een niet-bindende proef
moet komen voor iedereen die hoger onderwijs start",
reageert minister Crevits in "Hautekiet" op Radio 1.
"Dat organiseer je het best in samenspraak met de universiteiten en hogescholen,
we zijn nu volop aan het overleggen. Voor de lerarenopleiding willen we daar zeker mee starten."
"We willen jongeren op voorhand zeer goed laten inschatten wat de verwachtingen
zijn die we hebben. Een van de problemen die we zien is dat er bijvoorbeeld
heel intens ingezet moet worden op taalvaardigheid. Maar we willen de deur zeker
niet op voorhand dichtgooien, er zijn sommige dingen die je maar kan echt inschatten
en leren tijdens de opleiding, zoals het lesgeven zelf."
Vanaf volgend academiejaar worden in samenwerking met de hogescholen en universiteiten
al enkele maatregelen genomen. Vanaf het academiejaar 2016-2017 moet het instaptraject
voor de lerarenopleiding volledig op poten staan, geeft Crevits mee.
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is