Voorstel voor veilige en zichtbare fietsoversteek Reepstraat

Op 27 november 2019, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 9. Veiligheid

Sint-Gillis-Waas

In de Reepstraat in Sint-Gillis-Waas hebben zich ter hoogte van de fietsknooproute aan de kruising met de Watergang in het verleden reeds een aantal ongevallen voorgedaan met fietsers die worden aangereden door auto’s.  Af en toe moeten auto’s ook stevig in de remmen omdat er plots een fietser op de baan komt of haalt een fietser kapriolen uit omdat hij niet verwachtte plots op een weg te staan.  De oorzaak is in vele gevallen dat de fietser de auto te laat opmerkte of vice versa.

Voor de auto’s is in de Reepstraat ter hoogte van de Watergang op geen enkele manier aangeduid noch zichtbaar dat een fietsroute de weg kruist.  Er zijn geen verkeersborden om een fietsoversteekplaats aan te kondigen en ook geen stippellijnen voor een fietsoversteekplaats.  Omgekeerd is op de fietsweg langs de watergang enkel aangeduid dat men voorrang moet verlenen, maar staat er geen stopbord noch stopstreep.  Ook is het niet duidelijk dat fietsers plots op een drukke voorrangsweg komen, die de Reepstraat is, waarbij ze daarvoor enkel een aantal landbouwwegen kruisten.  Het overzicht van de oversteekplaats is tevens beperkt voor zowel fietsers als auto’s omwille van een aantal hagen” schetst fractievoorzitter Koen Daniëls (N-VA) de situatie.  “Vier maanden geleden, op 17 juli,  gebeurde er op die plaats nog een dodelijk ongeval met een fietser.  De verkeerssituatie en –leesbaarheid kan daar dus in het belang van iedereen dus nog sterk verbeterd worden.  Helaas is er tot op heden nog geen enkele ingreep gebeurd.”

N-VA Sint-Gillis-Waas diende op de gemeenteraad van 7 november zelf een voorstel in om de verkeerssituatie te verbeteren.  “We stellen daarom voor om op de fietsroute langs de watergang een stopbord met –streep te plaatsen in plaats van een voorrangsbord.  Dit is duidelijk: fietser stop. Tevens stellen we voor om een vorm fietsgeleidingsmarkeringen aan te brengen op de Reepstraat om op die manier een fietsoversteekplaats te creëren.  Dit is dus geen fietspadmarkering en geeft de fietser geen voorrang, maar geeft wel aan dat er op dit plaats fietsers oversteken.  De ondergrond aan de fietsoversteekplaats in de Reepstraat kan ook gekleurd worden met een reflecterend vlak, waarbij in de Reepstraat ook het bord A25

“opgelet overstekende fietsers” wordt geplaatst. Zo is het voor iedereen duidelijk dat er een fietsoversteekplaats is en dus voorzichtigheid geboden. Dit voorstel vraagt geen grote mobiliteitsstudie, is zeer beperkt in kostprijs en kan snel kan uitgevoerd worden. Nu de dagen korter worden en de zichtbaarheid daalt, is ingrijpen zeker op zijn plaats” legt Daniëls het voorstel uit.  Ook in de Kemphoekstraat is dergelijke aanduiding aangewezen.

De voorrangsregeling omkeren waardoor fietsers uit de Watergangstraat voorrang zouden krijgen op het verkeer in de Reepstraat, zou de verkeersveiligheid niet verhogen.  De Reepstraat is immers een lokale verbindingsweg waar ook de lijnbus gebruikt van maakt.  Daarenboven is er geen permanente fietsersstroom uit de Watergangstraat waardoor het overheersend verkeersbeeld “geen fietsers” is.  Bestuurders van voertuigen in de Reepstraat zullen dus de neiging hebben om altijd verder te rijden.  Tevens is de Reepstraat een belangrijke lokale verbindingsweg richting Stekene, N403, ’t Hol, ’t Kalf, De Klinge waardoor een vlotte verkeersdoorstroming belangrijk blijft.  N-VA vraagt ook om de borduur aan de even kant van de Reepstraat te verlangen zoals langs de oneven kant- zodat fietsers vlot de Reepstraat kunnen verlaten richting Watergangstraat zonder dat er obstakels zijn.  Een verlaging van de snelheid in de Reepstraat naar 50 km/h omwille van de en de fietsoversteek aan de Watergang én de fietsroute Sint-Niklaas-Hulst behoort voor de partij ook tot bijkomende maatregelen die kunnen genomen worden.

Het voorstel kreeg de steun van CD&V en Groen-s.pa niet, waarbij er ook geen alternatief werd aangebracht.  “We zijn het ondertussen gewoon dat men onze voorstellen zoals ons plan tegen zwerfvuil wegstemt en nadien toch zaken overneemt.  Jammer dat men op die manier wil werken, maar we zijn dan wel blij dat zaken die we met N-VA aanbrengen toch gerealiseerd wordt in het belang van de veiligheid en het welzijn van onze inwoners” sluit Daniëls af.