Koen Daniëls

Vlaams Volksvertegenwoordiger Fractievoorzitter van de gemeenteraad

Koen Daniëls (1978) is een geboren en getogen Waaslander. Koen groeide op in Vrasene, waar zijn sociaal engagement en betrokkenheid tot uiting kwam in de plaatselijke KSA en als monitor op tal van jongerenvakanties. Na zijn middelbare studies in Antwerpen behaalde hij in 2001een Master in de Pedagogische Wetenschappen aan de KU Leuven, het jaar nadien rondde hij de Academische Lerarenopleiding ook in Leuven met succes af. In 2013 trok hij opnieuw naar de schoolbanken om in de Vlerick Business School de Managementopleiding te voltooien.

Professioneel

Koen startte zijn professionele carrière als wetenschappelijk medewerker bij het Centrum voor Onderwijsbeleid- en vernieuwing in Leuven. In 2003 ging hij aan de slag in het Technisch Instituut Sint-Carolus in Sint-Niklaas. Eerst als leerkracht en stagebelegeider in de richtingen Verzorging (BSO) en Gehandicaptenzorg (TSO), later ook als coördinator van de jeugd- en gehandicaptenzorg.
Na de Vlaamse verkiezingen van 2009 trok hij de schoolpoort voorlopig achter zich dicht om mee vorm te kunnen geven aan het onderwijsbeleid in Vlaanderen. Als raadgever adviseerde hij de toenmalige vice-ministerpresident Geert Bourgeois in alle onderwijs-gerelateerde thema’s.

Politiek

Om ons sterk onderwijs te vrijwaren moeten we behouden wat goed is en enkel veranderen wat nodig is : scholenbouw, herwaardering van technische richtingen, kennis van het Nederlands, planlast verminderen, voldoende tijd voor lesgeven, aandacht voor wetenschap en techniek, …  We moeten elk talent ontdekken én de lat hoog blijven leggen voor iedereen. De onderwijsmiddelen moeten maximaal ingezet worden in de klas en in de school, maar niet in structuren.
Om die reden engageerde Koen zich op 25 mei 2014 om als 1e opvolger op de Oost-Vlaamse lijst mee aan de kar te trekken. Doordat Lieven Dehandschutter zijn mandaat als parlementslid niet opneemt om zich te concentreren op zijn mandaat als burgemeester van Sint-Niklaas, volgde Koen Daniëls hem op als Vlaams parlementslid. Als papa van 2 kinderen wil hij dat het onderwijs hen voldoende voorbereidt op het leven en op de arbeidsmarkt. Vanuit het parlement zal hij daarom trachten te bewaken dat onderwijsmiddelen meer worden ingezet in de klas en op school. Tijd om de handen uit de mouwen te steken! Koen woont samen met zijn gezin in Sint-Gillis-Waas.

Mvg.

Koen.