Verkeerssituatie Meerdonk: N-VA-voorstel uit 2018 gevolgd: handhaving moet ook voorzien worden

Op 31 januari 2021, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 10. Gemeenteraad

N-VA Sint-Gillis-Waas is verheugd dat het college het voorstel uit de bevraging van N-VA van 2018 heeft gevolgd voor de definitieve invoering van eenrichtingsverkeer in het centrum van Meerdonk.

Gemeenteraadslid Nico De Wert (N-VA) : "Uit de bevraging in 2018 hebben we talrijke reacties gekregen van alle inwoners uit Meerdonk. De overgrote meerderheid steunde het idee van N-VA voor eenrichtingsverkeer in het centrum van Meerdonk.
Dat ons voorstel drie jaar later, in 2021 gekopieerd wordt en realiteit is, geeft aan dat we het bij het rechte eind hadden.  Wij hebben toen echter meer dan enkel de betrokken straten bevraagd omdat het op alle Meerdonkenaars effect heeft.".

Fractievoorzitter Koen Daniëls (N-VA) vindt dat de invoering van een beperkte en sterk afgegrensde zone 30 te verantwoorden is in een eenrichtingszone “rond de kerk en aan scholen”, maar wijst wel op de nood aan spaarzaamheid en handhaving: "Met zone 30 moet je zeer spaarzaam zijn of het verliest zijn waarde.  Rond de kerk van Meerdonk -in deze letterlijk te nemen- en aan de scholen is het te verantwoorden. Maar het cruciale is handhaving en controle” aldus Daniëls

”Je kunt snelheidsborden zetten zoveel je wil of zelfs “overal 30”, maar als je geen effectieve controle hierop uitoefent, dan sta je even ver. Kijk maar naar de ongevallen in de Polderstraat, ook al is daar de snelheid gereduceerd.  Liever 50km per uur die effectief  wordt gereden en gecontroleerd dan borden van 30 zetten en de snelheid in realiteit 80 km per uur blijft" besluiten De Wert en Daniëls.

Lees ook: https://sint-gillis-waas.n-va.be/nieuws/n-va-sint-gillis-waas-stelt-ingrepen-verkeersveiligheid-meerdonk-voor