N-VA Sint-Gillis-Waas heeft vragen bij communicatie gemeentebestuur

Op 15 juli 2016, over deze onderwerpen: 5. Goed bestuur en financiën

Naar aanleiding van de moord op een jonge moeder uit de Nieuwstraat, is er vanuit het CD&V-gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas warrig gecommuniceerd over de samenstelling van het gezin op dat adres.
Deze communicatie heeft zowel bij burgers als bij N-VA Sint-Gillis-Waas de wenkbrauwen doen fronsen.

De mededeling door CD&V-schepen Buytaert dat de diensten niet wisten dat verschillende gezinnen op één adres woonden, is op zijn zachtst uitgedrukt vreemd.  Naar verluid genoten ze ondersteuning om de woning op de private markt te huren én was dit dus gemakkelijk vast te stellen.  Ook bij de dienst burgerzaken moest zijn opgevallen dat in een ééngezinswoning meerdere gezinnen waren gedomicilieerd. Opmerkelijker is echter dat diezelfde schepen blijkbaar het zwijgen werd opgelegd door de burgemeester naar men zegt op vraag van de procureur.

Twee dagen later wordt er dan toch gecommuniceerd dat de gemeentelijke diensten wél op de hoogte waren dat er verschillende gezinnen onder één dak woonden.
Gemeenteraadslid Denis D’Hanis (N-VA) : “Eerst weet het gemeentebestuur zogezegd niet dat er verschillende gezinnen op één adres wonen, dan weten ze het wel maar mag er niet gecommuniceerd worden en vervolgens wordt er wel gecommuniceerd.  Op zijn zachtst uitgedrukt allemaal zeer raar en kunnen er vragen gesteld worden hoe de diensten vanuit het schepencollege worden aangestuurd en vanwaar dit bochtig communicatieparcours?”

D’Hanis wil weten hoe de communicatie tussen de gemeente en het OCMW verloopt over dergelijke gevoelige zaken. “Is er uitwisseling van informatie tussen de schepenen van burgerzaken en OCMW ? Zijn er nog adressen waar meerdere gezinnen met ondersteuning huisvesten in een huis dat maar plaats biedt voor één gezin ?  We hebben van verschillende bezorgde burgers
hierover vragen gekregen en daarom willen we het schepencollege spoedig ondervragen op een komende gemeenteraad. Meer duidelijkheid en transparantie is op zijn plaats “besluit D’Hanis.