Belofte van burgemeesterconvenant klimaat vraagt actie

Op 13 mei 2016, over deze onderwerpen: 8. Gezondheid, 10. Gezondheid

Alle politieke partijen willen economische groei.
Maar wist je dat met een groeicijfer van om en bij de 1,5 tot 2 percent (denk aan België) elke 70 jaar de consumptie en dus verspilling, vervuiling, ontginning, enz verdubbelt? Wist je dat in China met hun 6 a 7 percent groeiperiodes deze verdubbeling elke 35 jaar gebeurt.
Dit is het systeem van de graankorrels en het schaakbord. Onvermijdelijk wordt dit ooit onhoudbaar en is onze habitat vernield voor ons nageslacht.
Wat ik persoonlijk vind is, wanneer groene organisaties van dergelijke omvang zijn als in Parijs of het burgemeestersconvenant, dat ze verder moeten durven kijken dan 'hoe verminderen we de CO2 uitstoot?'. Deze organisaties moeten durven dromen, buiten het systeem, want wie gaat het anders realiseren?

Terug even met de voeten op de grond in eigen gemeente. Ik zou willen opmerken dat we als fractie heel tevreden zijn met het goede voorbeeld dat de gemeente stelt door zichzelf voor de moeilijkste opdracht te plaatsen.
Maar het gaat wel heel wat middelen kosten om aan die 20 percent reductie te komen, en hiervan vinden we nog niks terug in de meerjarenplanning.
We zitten nog niet in de uitvoeringsfase, dus het is inderdaad vrij moeilijk op voorhand concreet in te schatten welke initiatieven er genomen gaan worden en hoe die financieel geraamd moeten worden. Dat dit alles geld gaat kosten is evident.  Hebben jullie al een idee hoe jullie dit financieel allemaal rond gaan krijgen ?

Tot zover de tussenkomst op de gemeenteraad, over: Waasland klimaatland, het burgemeesterconvenant.

Tom Cool,

gemeenteraadslid voor N-VA