vuilnisbakkenplan Sint-Gillis-Waas

Op 30 december 2021, over deze onderwerpen: 12. Allerlei

Onze opmerkingen : Onvoldoende doordacht

- In februari 2019 hebben met N-VA omvattend plan over vuilbakken én sluikstorten én handhaving én verhogen pakkans op de gemeenteraad gebracht en dat is toen weggestemd door CD&V/Groen-Vooruit. Twee jaar verloren gegaan, maar een eerste stapje dat nu mee aan de slag wordt gegaan.  Althans met het stuk van de vuilbakken. Want sluikstorten – de zakken afval aan de textielcontainers, de gedumpte meubels op steeds dezelfde plekken- handhaving of het verhogen van de pakkans, worden met het plan van de meerderheid niet aangepakt.
- Eigenlijk is het een  vuilbakkenverwijderplan. Van de 107 vuilbakken, gaan er 14 weg (= 13%, 1 op 8)  Er zijn er op 1 locatie een aantal bijgekomen, maar op dit moment -voor de uitvoering van het plan- zijn er zelfs al vuilbakken weg. Nochtans wel locaties waar extra vuilbakken goed zou zijn.

- Geen handhaving : In het overzicht zijn slechts 4 van de 107 vuilbakken aangeduid waar men handhaving gaat doen “met camera of GAS-vaststeller”.  Drie in Sint-Pauwels (2 in Zandstraat, 1 Potterstraat) en 1 op het Kalf (Zavelstraat). Die GAS-vaststeller kan er niet heel de tijd bij staan. Dus opnieuw geen handhaving. Onbegrijpelijk. Kijk naar andere gemeenten zoals Beveren, waar men wel inzet op camera’s die hun vruchten afwerpen
o Heel concreet voorbeeld: vuilbak aan post SGW. Gigantisch veel sluikstort. Als daar mobiele camera komt, dan binnen 48u de sluikstorter. Sensibilisering /affiche “het mag niet”, brengt niet op want mensen weten dat het niet mag.
- De filosofie in het plan voor het verwijderen van een vuilbak is omdat overvol zit of veel vuil rond staat. Dan is beleidsoptie ‘we nemen weg’. Deze meerderheid neemt de vuilbak weg als er sluikstort is.  De vuilbak is dan wel weg, maar het sluikstort verschuift naar een andere plaats.  Je moet de pakkans vergroten.  Door weg te nemen is sluikstort niet weg. Met N-VA vinden we dat je mensen moet belonen als ze vuil in vuilbak steken en sluikstorters straffen. Door wegnemen vuilbak straf je iedereen
- De blikvangers langs het fietspad stonde op een foute plaats opgesteld : . Geen sociale controle.  Andere keuze was verzetten, naar een andere locatie mét sociale controle, maar men heeft ze gewoon weggenomen.  Alweer een gemiste kan.
- Er worden vuilnisbakken verwijderd “in samenspraak met De Lijn”.  Het is onduidelijk of De Lijn dan vuilnisbakken moet voorzien of ze gewoon verdwijnen met alle gevolgen vandien voor de buurt.
- Pg 17: is opgenomen dat men nu pas gaat kijken naar locaties waar sluikstort zijn?  We zijn 2 jaar na het actieplan dat we met N-Va op tafel hebben gelegd.  We kennen de plaatsen al in onze gemeente waar er regelmatig sluikstort is;  waar hotspots zijn.  En nu pas gaat men inventariseren.
- Keuze van nieuwe vuilbak is contradictorisch met eigen beleid :
o  soms gezegd groter model nodig (van 60l naar 120l), maar nu wordt gekozen voor model van 50l. Hoe te verenigen met elkaar?
o Men kiest voor gemengde afvalbakken en : niet rest en PMD scheiden bv, wat we als N-VA wel voorstelden.

- Er is geen aandacht voor specifieke hondenpoepvuilbakken en zakjesverdelers. Met N-VA stellen we voor om op de plaatsen waar veel hondenliefhebbers wandelen, specifieke vuilbakken te zetten voor de zakjes met hondenpoep.  Aan die palen kan ook een zakjesverdeler worden gehangen.
- Aanpassingen van de vulopeningen is goede zaak, maar met affiches, stickers en spandoeken “wij zien u” zonder camera’s hebben geen nut.