Visie op appartementen houdt de deur open voor willekeur en laat woontorens van 5 lagen toe

Op 21 februari 2023, over deze onderwerpen: 10. Gemeenteraad

“ N-VA Sint-Gillis-Waas vraagt al heel lang een rechtszeker kader voor appartementen in de landelijke gemeente Sint-Gillis-Waas.  En dit zowel voor mensen die een appartement willen bouwen als voor de buren van dergelijke projecten. Op dit moment worden er in hoog tempo appartementen gebouwd en vergund, nog snel voor er dergelijk kader is.  Kijk maar naar de Blokstraat die door de inwoners al BLOKKENstraat wordt genoemd.  Dergelijke kader moet ook duidelijk zijn en elke vorm van twee maten en twee gewichten uitsluiten” stellen Vlaams Volksvertegenwoordiger en N-VA fractievoorzitter Koen Daniëls en gemeenteraadslid Denis D’hanis.

“We hadden met N-VA goed hoop dat er nu eindelijk duidelijkheid zou komen.  Maar helaas.  Nergens is te vinden hoe hoog die appartementen mogen worden.  Enkel in Sint-Pauwels langs de N403 mogen er slechts 3 bouwlagen zijn.  Voor de rest wordt dit niet vernoemd, terwijl net dat is waar projectontwikkelaars en ook buren zekerheid over willen.  Het aantal parkeerplaatsen per appartement ligt nu in de gemeente vast op 1.  De realiteit leert dat dit veel te weinig is, met een hoge parkeerdruk in straten.  Maar ook daar is niets van terug te vinden.  De grenzen in straten waar er wel appartementen mogen komen en waar niet zijn arbitrair gekozen. In de Stationstraat mogen er voorbij de Pottersdreef geen appartementen meer komen omdat daar de mobiscore lager dan 7 is, maar in de Reepstraat, waar die ook minder dan 7 is dan weer wel.  Als we dan uitleg vragen bij het scoreblad het antwoord is “Het hangt ervan af hoe je kijkt” of “Maar we kunnen er als college van burgemeester en schepenen nog altijd van afwijken” dan geven ze zelf aan dat het twee maten en twee gewichten blijft.

Opvallend is bovendien dat heel het gebied rond de Blokstraatbeek niet wordt meegenomen in deze visie.  Er is dus niet één visie op appartementen, maar twee.  Op de gemeenteraad werd dan bovendien bevestigd dat de Kopergieterij, zoals opgenomen in het masterplan Blokstraatbeek van het college van burgemeester en schepenen,  in de Nieuwstraat een woontoren krijgt van maar liefst 5 verdiepingen.

N-VA is bijgevolg allerminst tevreden met deze visie die er eigenlijk al twee zijn met criteria die variabel zijn, waar dan nog eens wordt geoordeeld “afhankelijk van hoe je kijkt” en waar een woontoren met 5 verdiepingen in zou kunnen.