Tussenkomst gemeenteraad "Klingspoor" aanstellen ontwerper

Op 14 april 2017, over deze onderwerpen: 6. Cultuur

Wij delen de kritiek van de schepen en waarnemend burgemeester dat voor dergelijke subsidiedossiers er een pak verregaande engagementen nodig zijn, zoals ontwerp, aanbesteding, vergunningen ed., voordat de eigenlijke subsidies worden toegekend.

Deze gedeelde kritiek mag niet de aandacht afleiden van het eigenlijke project “Klingspoor”.

In de gemeenteraad van 14 april 2016 hebben wij ons onthouden omdat inhoudelijk het project voor ons onduidelijk is. 4 thema’s maar geen geheel en geen visie.  En ook financieel waren er nog wat vraagtekens.

Die vraagtekens blijven vandaag.

Er is gekozen voor de term ‘leer- en beleefcentrum’ maar enig opzoekingswerk heeft ons geleerd dat dit concept nergens in Vlaanderen dit bestaat en ook geen invulling kent.

“Leren” brengt ons bij onderwijs, terwijl volgens de “visienota Parochiehuis De Klinge” Klingspoor zich richt op toeristen (zoals dinsdag in de commissie besproken). Bijgevolg is deze titel vreemd.

Uit de voorliggende overeenkomst blijkt niet dat de schuur wordt omgebouwd tot een zgn. belevingscentrum. Het betreft enkel een soort van ruwbouw dat in het voorliggende stuk staat beschreven.
Hoe zit het dan met de inrichting van het centrum?
Wie gaat dat doen ?
En naar de concrete invulling blijven de vragen :
Wordt het een klompenmuseum?
Een toeristencentrum?
Een opleidingscentrum?

Over de financiering is er dezelfde onduidelijkheid ook al zijn er subsidies vanuit plattelandsontwikkeling toegezegd (niet toegekend). Niet de maximale, maar wel het minimum dat kon voorzien worden indien het project zou worden weerhouden.
Er zijn voor De Klinge nog beslissingen genomen op het vlak van infrastructuur en wij vragen ons af van waar dat geld allemaal gaat blijven komen.  Wij kijken uit naar de rekening om dat te zien.

Dit laatste brengt mij bij de beslissing van de vorige gemeenteraad om het parochiehuis in erfpacht te nemen. Dit was vooral op vraag van de Klingse verenigingen en burgers. Rondvraag op De Klinge leert ons dat er weinigen vragende partij zijn voor een Klingspoor, laat staan dat men er wakker over ligt, daar men met het Parochiehuis een evenementenzaal heeft.

Bijgevolg kunnen wij niet anders gezien, zowel de financiële alsook de inhoudelijke onduidelijkheid, ons voor dit punt onthouden !

Aldus Denis D'Hanis, voor de N-VA fractie