Omleidingen werken Sint-Niklaasstraat te laat gecommuniceerd en niet doordacht

Op 29 september 2021, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 7. Openbare werken

N-VA Sint-Gillis-Waas betreurt samen met heel wat buurtbewoners en lokale handelaars de te late communicatie over de start van de werken en de niet doordachte omleidingen die aanleiding geven tot sluipverkeer.

“Reeds sinds vorig jaar hebben met N-VA gevraagd om ruim op voorhand met buurtbewoners en handelaars samen te gaan zitten om de bereikbaarheid en de omleidingen te bekijken.  We stellen vast dat dit beloofd is, ook op de infovergadering van de werken, maar nooit is gebeurd.  Op 21 september – één week voor de start van de werken- kregen we plots de kaartjes te zien met de omleidingen.  Verscheiden inwoners en handelaars vroegen nog naar aanpassingen, maar dit was niet mogelijk gezien de korte tijd.  Met N-VA betreuren we de beleidsaanpak van schijninspraak en voldongen feit” aldus N-VA-raadsleden Koen Daniëls en Marlene Moorthamers, inwoner van de Sint-Niklaasstraat.

“Met N-VA stelden we immers voor om bij de aanleg van de nutsleidingen alle verkeer in één richting mogelijk te houden, zoals gebeurd is op de werken op de N70 in Beveren.  Dit zorgt voor een optimale bereikbaarheid van inwoners en handelszaken en zet ook veel minder druk op omleidingswegen.  Bovendien verloopt het verkeer dan maar in 1 richting op die omleidingswegen, wat daar veel minder problemen geeft” aldus Daniëls en Moorthamers.

“Omdat het doorgaand verkeer in de twee richtingen volledig wordt afgesloten én de omleidingen langs reeds zeer drukke wegen verloopt – Potterstraat in Sint-Pauwels waar reeds lange files staan in de spits- en het centrum van Vrasene waar hetzelfde probleem zich voordoet- zoekt het verkeer andere wegen zoals de Geinsteindestraat en de Roskamstraat.  Dit zijn lokale wegen met de breedte van 1 voertuig welke totaal niet zijn uitgerust voor dergelijke stromen verkeer” analyseren Daniëls en Moorthamers.  Op de eerste dag rijden er tientallen auto’s, camionettes en soms zelfs vrachtwagens per uur door deze straten.   “Collega raadslid Iris Ruys (N-VA) had hiervoor reeds vorig jaar gewaarschuwd op de gemeenteraad, maar kreeg het antwoord dat alle inwoners en handelaars kregen “we bekijken het en houden u op de hoogte” -  wat dus inhield dat er niets mee gedaan werd.”

Tevens betreuren we het dat handelaars nauwelijks één week de tijd hebben om klanten, leveranciers in te lichten.  Handelszaken die planden om elders een pop-up uit te baten, hadden op deze manier ook niet de kans om dat nog te realiseren.  De werken zijn dus gestart met een valse start.