N-VA Sint-Gillis-Waas wil ook ’s ochtends alle straatlampen aan

Op 21 januari 2021, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit

N-VA Sint-Gillis-Waas stelt voor om de straatverlichting tijdens de ochtendspits  van de donkere maanden november tot en met februari volledig aan te steken en niet de ene straatlamp aan de andere uit zoals nu het geval is. “We doen dit voorstel omdat tijdens de ochtend heel wat fietsers en voetgangers op de baan zijn zowel naar het werk, maar ook naar onze verschillende basisscholen en secundaire scholen.  Daarbij rijden en ze in de halve duisternis omdat de straatverlichting maar half brandt.  Hierdoor vallen die fietsers en ook voetgangers minder op voor het andere verkeer.  Bovendien is de zichtbaarheid voor alle weggebruikers laag tijdens de schemering in de winterse maanden, al dan niet in combinatie met (winterse) neerslag” licht N-VA fractievoorzitter en Vlaams Parlementslid Koen Daniëls het voorstel toe.

De partij wil dit aangepaste lichtregime alvast toepassen op de hoofd- en centrumstraten, maar ook de zogenaamde schoolroutes en wegen die worden gebruikt voor de verplaatsingen.  “De straatverlichting kan

aangepast worden in clusters.  Vanuit rationeel energieverbruik willen we dit dus gericht inzetten zoals bijvoorbeeld de schoolroutes en centrumstraten.  Dat zijn die wegen die werden aangeduid als veilige routes naar school.  Met het vervangen van de verlichting door individueel stuurbare lampen kan dit heel eenvoudig, maar zoals in andere gemeenten willen we daarop niet wachten gezien de tijd dat dit nog gaat duren” vullen Daniëls en gemeenteraadslid Nico De Wert aan. “Door de verkoop van de straatverlichting aan Fluvius heeft de gemeente heel wat extra inkomsten gekregen.  Die willen we dus voor een deel gebruiken om ’s ochtends de weggebruikers een beter verlichte weg te geven”

“Uiteraard blijft het belangrijk, ook als de straatverlichting volledig brandt, als fietser de fietsverlichting aan te steken en zelfs fluorescerende kledij aan te trekken.  Zien en gezien worden is voor iedereen belangrijk” besluiten Daniëls en De Wert.

Schoolroutekaart: kaart die werd opgemaakt om de veilig routes naar de scholen aan te duiden, maar waar dus de verlichting ’s ochtends niet volledig brandt

Filmpje, bron TV-OOST