N-VA Sint-Gillis-Waas wil dat vandalisme en geweld stoppen

Op 6 juli 2021, over deze onderwerpen: 12. Allerlei, 9. Veiligheid

Inwoners van Sint-Gillis-Waas en vooral deelgemeente De Klinge zijn het terugkerende vandalisme beu. “Bijna dagelijks moeten inwoners kapot gegooide drankflessen opvegen, kapotte bloembakken oprapen, vernielde brievenbussen opruimen of omgegooide fietsen herstellen” sommen Klingenaren en gemeenteraadsleden Dirk Van Raemdonck en Walter Scheerders (N-VA) op. “Zelfs op de begraafplaats worden er vernielingen aangebracht en werd de herdenkingsplaat van de coronaslachtoffers losgetrokken” gaan zij verder.

Maar het blijft niet bij vandalisme alleen. “Twee weken geleden werden mensen in de omgeving van Klingspoor aangevallen, bekogeld, geslagen en werd er zelfs een mes getrokken. Inwoners kijken tegenwoordig over hun schouder en laten hun kinderen niet meer alleen naar speelpleintjes gaan. Dit weekend kwamen er allemaal springkastelen aan de sporthal Molenberg, maar er mocht alweer eerst glas geveegd worden van kapotte flessen én één van de ramen werd stukgegooide” illustreren Van Raemdonck en Scheerders verder.

Het vandalisme en geweld verplaatst zich ook naar Sint-Gillis-Waas waar mensen belaagd werden in het park en vannacht werden verkeersborden en afvalvalvangers losgetrokken en in de Watergang gegooid.

Nultolerantie

Voor N-VA Sint-Gillis-Waas en vele inwoners moet dit vandalisme en geweld stoppen. De partij bracht het reeds op de gemeenteraad, maar tot op heden blijven de feiten zich verder opstapelen. De uitleg “we volgen het op” volstaat niet meer. “ De maat is vol voor N-VA en inwoners. Afgaand op getuigenissen en vaststellingen, is het telkens opnieuw hetzelfde groepje lokale jongeren uit De Klinge en het Nederlandse Clinge die verantwoordelijk zijn voor al die verschillende feiten. “Ze zijn gekend, maar ontspringen blijkbaar de dans.  Als inwoners al een burgerwacht willen oprichten, dat zegt genoeg. We pleiten met N-VA voor meer toezicht, zowel door politiepatrouilles zichtbaar en anoniem, maar ook mobiele -verplaatsbare- camera’s om hun gedrag vast te leggen en te gebruiken als bewijsmateriaal. We roepen inwoners op om elk feit direct te melden aan de politie en vragen dan ook dat er gepast gevolg aan die oproepen wordt gegeven zowel naar de jongeren als hun ouders. Als ze bij elk feit het mogen gaan uitleggen op het politiebureau én hun familieleden daar mogen gaan afhalen, zal de goesting om zich daarmee bezig te houden wel dalen” zegt N-VA- fractievoorzitter Koen Daniëls. “We willen met N-VA een nultolerantie voor dit gedrag. Genoeg is genoeg en willen dat alle kosten vergoed worden” stellen de drie raadsleden.

Reportages - ©TV-Oost: