N-VA Sint-Gillis-Waas vraagt herstel en “opgraving” van voet(struikel)paden in Bagoniewijk in Sint-Pauwels

Op 12 maart 2022, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 7. Openbare werken, 9. Veiligheid

De voetpaden in de Bagoniewijk in Sint-Pauwels zijn in slechte staat. De oorzaak: slecht en ontbrekend onderhoud en kastanjebomen die met hun wortels het voetpad omhoog duwen.  Gevolg is dat sommige stukken voetpad onder het gras verdwenen zijn en er heel wat struikelgevaar is. Om het probleem in kaart te brengen gingen N-VA gemeenteraadslid Hans Burm en N-VA bestuursleden Dirk Steenssens, Marc De Meulenaere en Lauren Van Guyse op pad.

Herstel de voetpaden
Woonanker Waas voert momenteel renovaties uit aan heel wat huizen in de Bagoniewijk en binnenkort komen er heel wat nieuwe huizen bij.  Voor N-VA Sint-Gillis-Waas de moment om ook de voetpaden in de wijk aan te pakken. “Nu de huizen gerenoveerd zijn en er nieuwe woningen bij komen, verdient de wijk Bagonie een grondige opfrissing, te beginnen met de voetpaden” stellen de vier N-VA-ers.  Sommige voetpaden zijn volledig onder stukken gras verdwenen en blijft soms maar de helft meer over.  “Een grondige renovatie en degelijk en terugkerend onderhoud is aangewezen.  Het is logisch dat de gemeente dit doet.  De bewoners hebben niets aan Woonanker Waas en de gemeente die naar elkaar wijzen” gaan de N-VA-ers verder.

Bomen zijn aangenaam, maar kies de juiste boomsoort
De keuze voor kastanjebomen stelt de partij ook in vraag. Zowel de bolsters en kastanjes enerzijds als de drukkende werking van de wortels. “Vele kastanjebomen, zijn op dit moment nog niet zo groot, waardoor het probleem niet overal optreedt. Echter wanneer deze bomen groeien en de wortels zich verder een weg door de grond banen, wordt het voetpad omhoog geduwd. Dat zorgt voor ongelijkheden en losliggende stenen. Het is niet logisch dat mensen op de rijbaan lopen omdat het voetpad valgevaar inhoudt”, licht Lauren Van Guyse toe. In herfst vullen harde kastanjes en bolsters het hele voetpad waardoor het moeilijk is het voetpad te betreden. Bestuurslid voor N-VA Dirk Steenssens, woonachtig in de Bagoniewijk, weet hoe moeilijk het wordt om over de voetpaden te wandelen. “De kastanjes bedekken als dikke knikkers hele delen van het voetpad waardoor dat niet toegankelijk is. We proberen met bewoners de kastanjes zoveel mogelijk weg te halen, maar dat is niet eenvoudig voor de oudere mensen die in onze wijk wonen. Toch wordt ook van hen verwacht dat ze het voetpad vrijmaken”, stelt Steenssens.

“We stellen met N-VA voor om de ongepaste kastanjebomen die het voetpad omhoogduwen te rooien en te vervangen door bomen die meer geschikt zijn als straatboom”, verduidelijkt Hans Burm. “Op die manier haal je het probleem van de kastanjes weg die het voetpad versperren en plaats je bomen die het voetpad niet omhoog zullen duwen.”

“De voetpaden in de Bagoniewijk zijn maar enkele voorbeelden. Ook in de rest van onze gemeente komen we voetpaden tegen die in zeer slechte staat zijn. Het is tijd om deze in kaart te brengen en het probleem aan te pakken”, besluit Marc De Meulenaere.