N-VA Sint-Gillis-Waas is verontwaardigd dat inwoners van Sint-Gillis-Waas voor de zoveelste keer niet op de hoogte zijn van wegenwerken en de eraan gekoppelde omleidingen.

Op 27 januari 2023, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 10. Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van donderdag 26 januari jongstleden sprak oppositiepartij N-VA zijn verontwaardiging uit dat belangrijke wegenwerken niet zijn gecommuniceerd door het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas aan de inwoners en bedrijven van de gemeente. Vier dagen later, op maandag 30 januari starten er immers belangrijke werken aan de N451 Verrebroekstraat, tussen de rotonde van ’t Wit huis en de E34-Expressweg.

Binnenslijkstraat
“De omleiding loopt over Meerdonk en Sint-Gillis-Waas. In het verleden is door omleidingen de Binnendijkstraat reeds omgevormd tot BinnenSLIJKstraat omdat er geen gepaste maatregelen werden genomen. Dat is vandaag opnieuw hetzelfde. Geen enkele bewoner noch ondernemer van de betrokken straten in Sint-Gillis-Waas en Meerdonk heeft van het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas iets van info gekregen, terwijl ze wel op de hoogte zijn van de werken en omleidingen. Er staat ook nog geen enkele aankondiging of informatie. Dat wordt een chaos als de werken starten” aldus N-VA gemeenteraadslid Nico De Wert. “Wij vragen duidelijke signalisatie, versterking van de bermen en ook toezicht.”

Niet de eerste keer
Vlaams Volksvertegenwoordiger en N-VA fractievoorzitter Koen Daniëls is ook niet te spreken over het feit dat het college van Burgemeester en schepenen van Sint-Gillis-Waas alweer zijn inwoners en ondernemers in de steek laat. “Ik ben ondertussen de tel kwijt geraakt dat het college van burgemeester en schepenen nalaat om inwoners en ondernemers te informeren. Nog niet langer dan een week geleden stonden er plots verkeerslichten in de Houtvoortstraat omdat er een vak was uitgebroken. Verkeerslichten die dan nog eens gevaarlijk stonden. Inwoners moeten zich kunnen organiseren op omleidingen en de bijhorende files zoals de werken aan de Verrebroekstraat. Ondernemers moeten hun klanten en leveranciers -veelal met vrachtwagens kunnen informeren, zeker omdat de werken meerdere maanden gaan duren.  Maar ook nu weer is er 4 dagen op voorhand geen enkele communicatie. Voor leuke weetjes en tierlantijntjes met hartjes is er wel tijd en ruimte. Dat is allemaal leuk, maar als inwoner mag je meer verwachten van je bestuur” hekelt Daniëls.

Verantwoordelijkheid van college van burgemeester en schepenen
Daniëls voegt er nog aan toe dat men niet moet proberen om de verantwoordelijkheid in de schoenen van de aannemer te schuiven of de gemeente Beveren. “Het is de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en schepenen van Sint-Gillis-Waas om zijn eigen inwoners en ondernemers te informeren.” Daniëls is dan maar zelf de communicatie gestart om inwoners en bedrijven te informeren