N-VA heeft ernstige vragen bij verslagen gemeenteraden

Op 23 november 2015, over deze onderwerpen: 5. Goed bestuur en financiën

N-VA Sint-Gillis-Waas

N-VA heeft ernstige vragen bij verslagen gemeenteraad en schepencollege
Tijdens de gemeenteraad van 5 november jongstleden, stelde de N-VA fractie zich vragen bij de correctheid van de verslaggeving van de gemeenteraad en het schepencollege van Sint-Gillis-Waas.

Zo stelde de N-VA fractie vast dat in het verslag van het schepencollege van 7 april 2015 schepen Vonck verontschuldigd is, terwijl hij bij punt 53 de burgemeester vervangt als voorzitter. Ook werd de vaststelling gedaan op een foto op de gemeentelijk site dat Remi Audenaert, oud burgemeester en huidig voorzitter van de gemeenteraad, sommige vergaderingen van het schepencollege bijwoont, zonder dat dit wordt vermeld in de verslagen.  De voorzitter van de gemeenteraad behoort niet tot het schepencollege en hoort daar dan ook niet te zijn. Beide verslagen zijn ondertekend door de burgemeester, die de politieke verantwoordelijkheid draagt voor de juistheid van de gegevens en ook geacht wordt dit na te kijken.

Geprikkeld door deze vaststellingen,  keek de fractie ook andere verslagen na.  Een belangrijk verslag is dat van de gemeenteraad van 11 december 2014, waar de begroting een belangrijk agendapunt was.  Op het origineel –door gemeentesecretaris en de toenmalige voorzitter van de gemeenteraad en huidig schepen Pascal Buytaert ondertekend verslag -  staat vermeld dat alle punten “met algemene stemmen” zijn goedgekeurd.  Raadslid Denis D’Hanis (N-VA) wijst erop dat: “De meerjarenplanning 2013/2019 en de begroting 2016 werden door het grootste deel van de oppositie weggestemd. Om die reden vroeg ik aan het schepencollege uitleg voor deze vaststellingen.” De andere oppositie fracties sloten zich hierbij aan.

De N-VA fractie is ontgoocheld in de antwoorden van de CD&V-meerderheid die alle verantwoordelijkheid afschuift op haar administratie. “Wanneer een burgemeester of de voorzitter van de gemeenteraad een document ondertekend, is hij politiek verantwoordelijk voor de inhoud. Een steen werpen naar het personeel vinden wij niet netjes. Bovendien geeft het aan dat men een document tekent zonder dit na te lezen, wat niet echt goed bestuur is” stelt raadslid D’hanis.

“We hopen dat deze fouten onmiddellijk worden rechtgezet en dat de CD&V meerderheid haar taken en verantwoordelijkheden ter harte neemt zodat dergelijk zaken niet meer voorkomen.   Onze burgers en de hogere overheden hebben recht op een juiste weergave van de vergaderingen, ook als het de meerderheid niet goed uitkomt“ besluit D’hanis.

Denis D’Hanis, gemeenteraadslid en
Kabinetsmedewerker van Geert Bourgeois