Maatregelen om impact van Corona tegen te gaan voor alle inwoners, zelfstandigen, verenigingen én scholen

Op 28 april 2020, over deze onderwerpen: 5. Bestuur en financiën, 8. Gezondheid, 9. Veiligheid

N-VA Sint-Gillis-Waas heeft naar aanleiding van de coronacrisis de voorbije weken heel wat voorstellen uitgewerkt om de impact van het virus op onze inwoners, gezinnen, bedrijven, handelaars, zelfstandigen, horeca, scholen en verenigingen op te vangen.  De partij zal deze voorstellen overleggen met alle andere partijen en belanghebbenden van de gemeente om zo tot een breed gedragen aanpak te komen.  N-VA Sint-Gillis-Waas is dan ook tevreden dat op hun voorstel wordt ingegaan.

“Nu de exit-strategie vorm krijgt, moeten we opnieuw verder kijken.  Vele bedrijven, zelfstandigen en verenigingen werd in een soort van winterslaap gebracht en inwoners zagen hun inkomen door technische werkloosheid dalen. Ook scholen komen in bijzondere tijden als ze opnieuw openen op 15 mei. Het is nu de moment om te beginnen nadenken hoe we bedrijven, zelfstandigen, horeca, scholen, verenigingen en al onze inwoners vanuit de gemeente een duwtje in de rug kunnen geven.

N-VA Sint-Gillis-Waas heeft de afgelopen weken haar huiswerk gemaakt en heeft een set maatregelen uitgewerkt en doorgerekend.  We nemen graag onze verantwoordelijkheid en gaan die nu verder overleggen met iedereen om zo tot een gedragen beleid te komen.  In tijden van crisis zou het niet wijs zijn om dergelijke maatregelen in kleine groep of enkele binnen het schepencollege te maken” aldus fractieleider en Vlaams Parlementslid Koen Daniëls namens N-VA Sint-Gillis-Waas, die alle partijen en ook belangenorganisaties zoals Unizo, unie Zone 50, Ondernemend De Klinge, Horeca Vlaanderen en VOKA uitnodigt om dit samen te bekijken.

1. VOORSTEL : aankoopcheque voor gezinnen om te besteden bij bedrijven, zelfstandigen, winkels, handelaars en verenigingen uit de gemeente Sint-Gillis-Waas, De Klinge, Meerdonk en Sint-Pauwels

Het principe is: één cheque van X euro (onderstaand gesimuleerd met 20 – 25 en 30 euro/gezin én bijkomend per gezinslid naast het gezinshoofd een bijkomend bedrag van 10 – 15 – 20 euro).  Dus een gezin van 3 personen krijgt BV 1x20 (gezin) en 2x10 (want naast gezinshoofd nog 2 inwoners).Invoering van een aankoopbon die kan gebruikt worden in 2020 bij alle handelszaken, winkels, zelfstandigen, bedrijven én verenigingen die hun vestigingseenheid op het grondgebied van de gemeente hebben.

Doel is lokale middenstand, bedrijven, zelfstandigen en verenigingen ondersteunen.  Winkelhieren maar ook het gebruiken van diensten door bedrijven uit de eigen gemeente wordt hiermee aangemoedigd.  Verenigingen worden ook expliciet opgenomen. Er zijn immers ook heel wat verenigingen die inkomsten halen uit een kantine, inkom, verkoop, sponsorgelden en die dit de afgelopen periode naar 0 zagen herleid worden

De cheque moet gebruikt worden in kalenderjaar 2020 om ervoor te zorgen dat dit ook in het boekjaar van de Coronacisis zijn effect heeft.

Kostprijs: hangt af van de gekozen formule

2. VOORSTEL : In 2020 werd de gemeentebelasting voor bedrijven stevig verhoogd voor bedrijven, zelfstandigen, winkels, handelaars voor elke vestiging die ze hebben in de gemeente.

b) Gemeentebelasting voor alle andere bedrijven naar 40 euro, het bedrag dat het was voor de verhoging

In 2020 werd een hoge en nieuwe gemeentebelasting ingevoerd per vestiging die een bedrijf, maar ook elke zelfstandige, handelaar, … had in onze gemeente. Onderstaand nog even de tarieven.

• Land- en tuinbouwbedrijven

• o zonder klasse van hinderlijkheid 135 euro
  • o 3de klasse 135 euro
  • o 2de klasse 335 euro
  • o 1ste klasse 500 euro

• Elke andere vorm van zelfstandige activiteit

• o zonder klasse van hinderlijkheid 135 euro
  • o 3de klasse 135 euro
  • o 2de klasse 435 euro
  • o 1ste klasse 1.070 euro

We zijn als partij nooit voorstander geweest om de economische motor van de gemeente die tevens heel wat verenigingen ondersteunen nog meer te gaan belasten.
Het voorstel is om de vrijstellingen en bedrijven die vermindering krijgen uit te bereiden:
b) De gemeentebelasting voor alle andere bedrijven brengen op het tarief dat het was voor de verhoging: 40 euro
Kostprijs : 60.000 euro (de algemene gemeentebelasting zowel voor bedrijven als voor

3. VOORSTEL: Halvering van de gemeentebelasting voor gezinnen voor 2020 en verlenging van de termijn om ontheffing te kunnen verkrijgen voor gezinnen die leven van leefloon, gewaarborgd inkomen of verhoogde tegemoetkoming

Heel wat gezinnen zijn getroffen door minder inkomsten.  Hetzij als zelfstandige hetzij omwille van technische werkloosheid.  Ook mochten er geen kortingen gegeven worden in winkels, waardoor het leven duurder werd.
De gemeentebelasting voor gezinnen bedraagt 40 euro per gezin.
Vrijstellingen voor personen die genieten van leefloon (toegekend door het OCMW), gewaarborgd inkomen ontvangen (attest inkomensgarantie voor ouderen) of verhoogde tegemoetkoming van de mutualiteit ontvangen (attest mutualiteit moeten dit aanvragen vóór 31 maart 2020.
Voorstel is om de gemeentebelasting voor gezinnen te halveren én de aanvraagtermijn voor vrijstelling te verlengen tot 1 september 2020
Kostprijs: 150.000 euro (de algemene gemeentebelasting zowel voor bedrijven als voor gezinnen wordt voor één jaar begroot op 416.000 euro; 1.700 bedrijven, 8.045 gezinnen (207 vrijstelling)

4. VOORSTEL : Ondersteuning scholen in aankoop van schoonmaakmaterialen, beschermingsmateriaal, huren van bijkomende handwassers/toiletten en bijkomend schoonmaakpersoneel

Alle scholen op het grondgebied staan voor een grote uitdaging voor de heropstart van het schooljaar.  Dit brengt extra kosten met zich mee, zeker inzake aankoop en huur van materialen.
Elke school krijgt per leerling per week dat de bijkomende maatregelen moeten genomen worden 3 euro.
Kostprijs : 45.600 (1.900 leerlingen kleuter en lager *3/leerling *8/begonnen weken tot vakantie)

5. VOORSTEL: Geen gemeentebelasting op huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk van niet-geadresseerd reclamedrukwerk, kranten, catalogi van bedrijven, zelfstandigen, winkels, handelaars uit de gemeente Sint-Gillis-Waas, De Klinge, Meerdonk en Sint-Pauwels in 2020.

Er is een gemeentebelasting van kracht op de verdeling van niet-geadresseerd huis-aan-huis reclamedrukwerk in de gemeente.  Van 0,01 tot 0,02 euro/exemplaar en een minimum van 50-100 euro per bedeling.
Voor handelaars, winkels, bedrijven die hopelijk binnenkort opnieuw mogen openen, zou het goed zijn als ze aan de inwoners van de gemeente hun heropstart samen met hun aanbod kenbaar kunnen maken, zonder daar nog eens een belastin voor te moeten betalen.
Er is reeds een vrijstelling voor handelaars van wie hun zaak minder bereikbaar is door wegenwerken. N-VA Sint-Gillis-Waas stelt voor om de vrijstellingen uit te bereiden met bedeling van reclamedrukwerk dat verspreid wordt door handelaars uit de gemeente Sint-Gillis-Waas, De Klinge, Meerdonk en Sint-Pauwels in 2020.
Kostprijs: 15.000 euro (alle inkomsten voor een volledig jaar van deze belasting voor alle bedrijven en verenigingen die iets bedeelden dat niet werd vrijgesteld, werd begroot op 100.000 euro)

6. VOORSTEL : Vrijstelling van gemeentebelasting op het privatiseren van het openbaar domein om terrassen, koopwaren, mobiele kramen, automaten te plaatsen van handelaars uit de gemeente Sint-Gillis-Waas, De Klinge, Meerdonk, Sint-Pauwels

Er is een belasting voor de privatisering van het openbaar domein:

* Gelegenheidstoelatingen koopwaren: 0,50 EUR/dag/m²
* Bestendige toelatingen koopwaren: per week/m²: 2,50 EUR per maand/m²: 7,50 EUR per drie maanden/m²: 20,00 EUR per zes maanden/m²: 37,00 EUR per kalenderjaar/m²: 62,00 EUR
* Automaten: drank-, brood-, en gelijkaardige toestellen: 124,00 EUR per kalenderjaar/m²
* Mobiele verkoopruimten 2,50 EUR/dag/m²
* Terrassen: 3 EUR/m²/jaar met een minimum bedrag van 50,00 EUR/jaar.
De markt op maandagmorgen en de bloemenmarkt waren reeds vrijgesteld net als festiviteiten die ten goede komen aan het sociaal leven zoals braderijen, feestmarkten, kerstmarkt, kermissen, Drieskes Kerremes, circus, sportwedstrijden, het plaatsen van een grote kerststal.
Door corona is het goed elke vorm van verkoop door onze lokale middenstand maximaal te laten floreren.  Belastingen hierop worden voor het jaar 2020 niet geïnd.
Kostprijs :  5.900 euro (begroot voor een volledig jaar op 3.500euro + 2.400 euro)

7. VOORSTEL : Kosteloos annuleren voor activiteiten tussen 18 maart en einde van de coronatijden van gehuurde gemeentelijke zalen en vrijstelling voor de vervangende nieuwe datum voor zelfde bedrag als voorziene zaal voor alle verenigingen categorie A, B, C en D

Het voorstel is om kosteloos de gemeentelijke zaal te annuleren voor activiteiten tussen 18 maart en einde van de coronatijden en vrijstelling voor de vervangende nieuwe datum voor zelfde bedrag als voorziene zaal voor alle verenigingen categorie A, B, C en D als er opnieuw een gemeentelijke zaal wordt geboekt.  Dit kan ook nog in 2021
Kostprijs: 10.000 euro
* Categorie A: Lokale overheden, scholen, feestcomités en adviesraden, humanitaire organisaties en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden ?
* Categorie B: Erkende verenigingen van Sint-Gillis-Waas ?
* Categorie C: Inrichters van activiteiten met een sociaal-cultureel/sportief karakter die niet thuishoren in cat. A en B ?
* Categorie D: Inrichters van activiteiten met een commercieel karakter die hun uitbatingsadres of zetel in Sint-Gillis-Waas hebben ?
* Categorie E: Alle overige gebruikers die niet onder te brengen zijn in cat. A, B, C, D

8. VOORSTEL : Vrijstelling van retributie gemeentelijke zalen voor periode dat gemeentelijke sportzaal niet kan gebruikt worden.

Voor het gebruik van gemeentelijke sportzalen, dient men een bijdrage te betalen.Heel wat gemeentelijke infrastructuur was gehuurd door verenigingen en organisaties.  Met die evenementen ondersteunen de verenigingen hun eigen werking.  Veel van die evenementen zijn moeten geschrapt worden, wat een aantal kosten met zich meebrengt. Ook is heel wat sponsring weggevallen voor veel organisaties.

Kostprijs: 10.000 euro
* Categorie B: Erkende verenigingen van Sint-Gillis-Waas ?

Voorstel is een vrijstelling te geven voor de volledige periode dat de zaal niet kon gebruikt worden.
Kostprijs : 7.500 euro

Kostprijs : 7.500 euro

9. VOORSTEL : Geen gemeentebelasting op het parkeren in een blauwe zone (parkeerschijf) in 2020 met terugwerkende kracht tot 18 maart 2020

Om lokale handelaars in de centrumstraten maximaal te kunnen bereiken als de winkels opnieuw open gaan, wordt er geen gemeentebelasting geïnd in de blauwe zone (parkeren met parkeerschijf) in de rest van 2020  voor zie zijn parkeerschijf niet legde of waarvan de maximale parkeerduur overschreden is.
De maatregel wordt ook retro-actief van kracht vanaf 18 maart.  Er werden gedurende de coronaperiode een aantal mensen beboet in centrumstraten omdat ze hun parkeerschijf niet hadden gelegd en dit terwijl de parkeerplaatsen zo goed als volledig leeg waren. Deze belastingen zullen dan ook gecrediteerd worden en wie reeds betaalde, krijgt het teruggestort.
Kostprijs: 2.000 euro ((alle inkomsten voor een volledig jaar van deze belasting werd begroot op 2.500 euro)

10. VOORSTEL  : Halvering van gemeentebelasting op terreinen voor open lucht recreatieve verblijven (campings)

Campings (terreinen voor openlucht recreatieve verblijven), moeten 33,00 EUR per plaats bestemd voor het verblijf op de kampeerterreinen betalen.  Ze zijn én moeten sluiten én er zal een stevige impact zijn op het toerisme.  Op 18 maart 2020 werden de eerste maatregelen van kracht inzake Corona.  Vanaf dan waren mensen met hun hoofd elders.  Er mochten tevens nog een aantal winkels open zijn.  Op 18 maart 2020 werden de eerste maatregelen van kracht inzake Corona.  Vanaf dan waren mensen met hun hoofd elders.  Er mochten tevens nog een aantal winkels open zijn.

11. VOORSTEL  : Halvering van gemeentebelasting op op afgifte van exploitatievergunningen voor taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder

De belasting bedraagt 250,00 EUR per vergund voertuig.
Door Corona heeft deze sector veel minder ritten kunnen doen.
Het voorstel is om deze belasting te halveren.
Kostprijs: 625 euro (Volledige opbrengst van een gans jaar is 1.250 euro)

12. VOORSTEL  : Vrijstelling van concessiegeld voor de tijd dat zat ze gesloten zijn voor alle panden die de gemeente in concessie geeft aan handelszaken.

De gemeente geeft een aantal concessies aan handelaars (frituur Meerdonk, cafetaria van sporthallen, de Oude Statie, De Route).  Heel wat van deze handelszaken zijn gesloten en hebben geen inkomsten.
Voorstel: de concessionarissen van gemeentelijke handelszaken die gesloten zijn, moeten geen concessie betalen voor elke begonnen maand dat ze effectie gesloten zijn.
Kostprijs: 12.000 euro (ongeveer 3.000 euro/maand)

HOE BETALEN:

1) Reeds jaren wordt gezegd dat gemeenten in blakende financiële gezondheid is met honderdduizenden tot miljoen over.  Dat kunnen we nu inzetten.
2) Heel wat evenementen waar gemeente kosten aan had (zowel financieel, materieel als personeel) zijn niet kunnen doorgegaan: minder uitgaven
3) Bepaalde uitgaven zijn niet kunnen gebeuren en zullen allicht opschuiven in de tijd
4) Uitstellen van aantal niet-dringende aanwervingen.
5) Niet-prioritaitre uitgaven uitstellen of niet doen zoals de heraanleg van park voor 780.000 euro