Informeer (ver)bouwers over asbest

Op 28 april 2017, over deze onderwerpen: 7. Openbare werken, 8. Gezondheid, 12. Veiligheid

Informeer (ver)bouwers over asbest

Dat is de oproep die N-VA Sint-Gillis-Waas bij monde van gemeenteraadslid Denis D’Hanis deed afgelopen gemeenteraad. Recent werd asbestproducent Eternit nog veroordeeld voor de kankers die hun product veroorzaakt.  Daardooor staat de veiligheid van asbest weer in de belangstelling. In ons land zou nog 3,7 miljoen ton asbest "in omloop" zijn en jaarlijks maakt het 1.000 slachtoffers. Ook in Sint-Gillis-Waas is dus nog heel wat asbest aanwezig. Sinds 2005 is asbest volledig verboden in Europa.

De meeste ziekten openbaren zich immers pas tientallen jaren nadat de blootstelling aan asbest heeft plaatsgevonden en zijn niet of nauwelijks te genezen. Vandaar dat asbest ook “de stille moordenaar” wordt genoemd en dat de verwijdering van asbest dan ook beter vandaag dan morgen wordt gestart, zeker waar er kinderen zijn.

Informeer (ver)bouwers

“We betreuren dat dat het gemeentebestuur bij het afleveren van vergunningen aan bouwers en vooral verbouwers niet op de gevaren van asbest wijst.  Er zijn immers nog heel wat huizen en landbouwloodsen waar wel nog heel wat asbest aanwezig is. Ik stel voor dat er een duidelijke folder zou worden meegegeven met voorbeelden van asbesthoudende producten en een beschrijving hoe deze veilig kunnen worden verwijderd.  Maar daar ging het bestuur niet op in.  Een gemiste kans” besluit raadslid D’Hanis (N-VA).

Verwijder asbest van de school in Meerdonk

D'Hanis (N-VA) is opgelucht dat het schepencollege op zijn vraag antwoordde dat alle asbest eindelijk uit het gemeentepark aan het gemeentehuis is verwijderd.  Volgens het gemeentebestuur zou het ook verwijderd zijn uit de meeste gemeentelijke gebouwen zoals het gemeentemagazijn en de sporthallen, ook al lijken sommige daken nog te bestaan uit asbestplaten.  Maar de bevoegde schepen vertelde op de gemeenteraad wel dat de GOM (de gemeenteschool in Meerdonk) nog altijd asbest bevat.  D’Hanis roept de gemeente dan ook om in actie te schieten: “Wij vinden dat de gemeente alle asbest van (het dak van) de gemeenteschool in Meerdonk moet verwijderen.”