Heraanleg fietspad Hogenakkerstraat gemiste kans door negeren constructieve voorstellen.

Op 7 mei 2023, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit

De gemeente plant de heraanleg van het fietspad van de Hogenakkerstraat.  Zowel op de gemeenteraad als tijdens het inspraakmoment met de inwoners brachten we punten aan ter verbetering van de ontwerpen.  Helaas negeert het schepencollege deze verzuchtingen van N-VA en de inwoners.

“Het is voor N-VA en de inwoners echt onlogisch dat er een dubbelrichtingsfietspad weg van de dorpskern komt langs de kant van de akkers.  Met N-VA stelden we  voor om langs elke kant van de weg een fietspad te voorzien met de rijrichting mee.  Er is daarvoor immers ruimte genoeg. Met ons N-VA-voorstel zouden fietsers die uit de wijken Panorex en Scheerdershof of uit het centrum van De Klinge komen niet allemaal de weg moeten oversteken voor een klein stukje naar de overkant van de straat om dan terug te keren.  Dat zijn twee oversteekbewegingen en dus twee keer mogelijks gevaar. Bovendien zal er in de toekomst dan gefietst worden op het voetpad langs de kant van het dorp. ” aldus N-VA gemeenteraadsleden Walter Scheerders en Dirk Van Raemdonck.

“Een tweede punt is dat het fietspad nu gaat stoppen in de berm.  Immers in de aansluitende Koningshoeveweg is geen fietspad aan de kant van de polder en dus opnieuw oversteekbewegingen.  Met N-VA hadden we voorgesteld om in één keer dat logisch geheel te maken” aldus Scheerders en Van Raemdonck.

“Met N-VA en de inwoners hebben we ook opgeroepen om het rondpunt te laten liggen en niet te vervangen door een kruispunt.  Het rondpunt is er vele jaren geleden net gekomen omwille van onveilige kruispunt dat er was en waar helaas ook dodelijke slachtoffers zijn gevallen.  Zowel inzake het fietspad van de Hogenakkerstraat als dat rondpunt stellen we opnieuw vast dat het college van burgemeester (uit De Klinge) en schepenen koppig hun zin doen en constructieve, onderbouwde en positieve voorstellen van N-VA en inwoners negeren.  Alweer een gemiste kans” besluit N-VA fractievoorzitter Koen Daniëls