Gemeentebestuur rekent zich rijk, maar kan noodzakelijke investeringen niet doen

Op 13 januari 2018, over deze onderwerpen: 5. Bestuur en financiën

De CD&V meerderheid zou volgens oppositiepartij N-VA beter enige bescheidenheid aan de dag leggen als het over het gemeentelijk budget en de investeringen gaat. “Er wordt bewust gezwegen over een extra lening van 1 miljoen euro die moet aangegaan worden om het budget positief te krijgen en een tekort van 700.000 euro weg te werken.  Alle voorgaande jaren heeft men de heraanleg van Nieuwstraat en Klapdorp aangekondigd en vervolgens uitgesteld.  In 2018 zou het er nu toch van komen.  Maar ondertussen zijn er die voorgaan jaren geen andere investeringen gebeurd zoals heraanleg van de Oude Molenstraat, wegdek Bagoniewijk, voetpaden en fietspaden in alle gemeenten, …  De werkelijke investering door de gemeente is zoals de schepen aangaf geen 7 miljoen euro, maar 5 miljoen. Er wordt bovendien geen bijkomende schuldafbouw gedaan, terwijl dat wel nodig is met bijna 1.300 euro schuld per inwoner.  Die schuld zorgt er immers voor dat de financiële situatie voor de toekomst niet zo rooskleurig is en het volgende bestuur –wie dat ook mag zijn- voor grote uitdagingen zal stellen.  Sint-Helana, toch een belangrijk dorpsgezicht van Sint-Gillis-Waas, wordt verkocht. Dat men niet de gehoopte 2,7 miljoen zal krijgen, maar 700.000 euro minder, wordt niet gezegd.  Dat er geen drastische gemeentelijke investeringen zijn voorzien voor waterbeleid en rioleringen is pijnlijk.  Het krampachtig verwijzen naar de provincie is de eigen verantwoordelijkheid proberen ontlopen. En afsluitend kunnen we niet anders dan erop wijzen dat het budget haastwerk is, want voor het was goedgekeurd en in werking, had men al aangekondigd dat het zal moeten gewijzigd worden” analyseert Denis D’Hanis, gemeenteraadslid N-VA op.