Begroting 2017

Op 13 december 2016, over deze onderwerpen: 5. Bestuur en financiën, 5. Goed bestuur en financiën, Financiën

Belastingen wijzigen niet

•  Als de informatie over al die overschotten klopt, mogen de belastingen van N-VA gerust dalen.  We stellen vast dat dit niet gebeurt en kunnen dus enkel besluiten dat de financiële situatie blijkbaar dan toch niet zo gezond is. Als de CD&V meerderheid in 2018 alsnog de belastingen verlaagt, is dat een platte verkiezingsstunt die niets te maken heeft met goed beleid voor de burger.

Het Nieuwsblad/Regionaal: Waasland,

Di. 13 Dec. 2016, Pagina 5

Ongewijzigde belastingen en veel investeringen: dat zijn de grote kenmerken van de begroting die door de gemeenteraad werd goedgekeurd.

6,9% personenbelasting, 1.400 opcentiemen onroerende voorheffing en 40 euro gemeentebelasting: dat waren en blijven zeker de komende twee jaar de aanslagvoeten. “Ons exploitatie-budget heeft een overschot van 2.495.574 euro”, zegt schepen van Financiën Maaike De Rudder (CD&V). “Na de schuldaflossing blijft er nog een overschot van 772.619 euro. De meerjarenplanning geeft aan dat er ook de volgende jaren een overschot zal zijn dat schommelt rond dit bedrag.”

• Reactie N-VA: Ik vind het vreemd dat met een dergelijk –zogezegd- zeer positief resultaat,  de belastingen niet dalen. Als de informatie over al die overschotten klopt, mogen de belastingen van N-VA gerust dalen.  We stellen vast dat dit niet gebeurt in 2017 – al was het er blijkbaar wel de moment voor - en kunnen dus enkel besluiten dat de financiële situatie blijkbaar dan toch niet zo gezond is. Als de CD&V meerderheid in 2018 alsnog de belastingen verlaagt, is dat een platte verkiezingsstunt die niets te maken heeft met goed beleid voor de burger.

“Van de ruim 19,5 miljoen geraamde uitgaven gaat er een derde naar andere organen als OCMW, MIWA, politie, brandweer, kerkfabrieken en polderbestuur. Wij blijven ook de elektriciteitsfacturen van verenigingen met eigen infrastructuur betalen, dit met de opbrengst van 41.000 euro uit ons windmolenproject.”

• Reactie N-VA: Tegenover de betaling van deze elektriciteitsfacturen staan er geen voorwaarden inzake energiebesparing, wat zeer raar is.  N-VA zou die middelen inzetten om energiebesparende investeringen te doen bij de verenigingen hetgeen én de factuur laat dalen én ook de gemeentelijke doelstellingen inzake rationeel energiegebruik laat halen.
  •  Waarom worden er geen energiebesparende subsidies voor burgers genomen? Nochtans met een dergelijk positief budget moeten daarvoor toch middelen beschikbaar zijn … of zijn die middelen er dan niet?

“In het budget staan alles samen voor meer dan 8 miljoen euro investeringen ingeschreven. De belangrijkste zijn de bouw van een nieuw gemeentehuis, de uitbreiding van de gemeentelijke basisschool Het Kompas, de buitenaanleg van de nieuwe wijkschool op het Kalf, de realisatie van het ontmoetingscentrum Klingspoor en de renovatie van het parochiehuis in De Klinge. Er is ook 250.000 euro uitgetrokken voor het herstel van wegen, trottoirs en fietspaden. De vernieuwing van de trottoirs in Klapdorp en Nieuwstraat krijgt afzonderlijk nog eens 355.000 euro.”

• Reactie N-VA: Er gebeuren slecht voor 6 miljoen Euro investeringen door de gemeente, waarvan een (groot) deel wordt gesubsidieerd door Vlaanderen zoals basisschool Kompas en de Nieuwstraat. Trekken we deze werken en de bouw van het nieuwe gemeentehuis van af, dan komen we op een totaal investeringen van slechts 3,2 miljoen Euro wat veel lager is dan de voorbije jaren én zelfs lager dan de 4,5 miljoen euro die men extra gaat lenen.  Bovendien investeert men te weinig, want 250.000 euro voor fiets- en voetpaden - waar men dan nog eens een deel van de Nieuwstraat mee betaalt- is veel te weinig voor alle noodzakelijke investeringen in alle deelgemeenten zoals doorgedreven waterbeheersing, uitgebreide rioleringswerken, het plaatsen van een cameraschild rond Sint-Gillis-Waas en zijn deelgemeenten tegen de inbraken, lokalen voor verenigingen zoals de harmonie of de korfbal, …
  •  Een aantal gemeentediensten hadden nood aan een nieuwe locatie, wat we als N-VA ook ondersteunden.  Maar de bouw van dergelijke megalomaan nieuw gemeentehuis met de duurste steen die er te vinden is –een groene geëngobeerde steen- daar zat niemand op te wachten en alternatieven zoals de Sint-Helenasite werden nooit onderzocht.  Een gemiste kans.

Minder leningen

“Wat de schuld betreft, wordt er een lening gepland van 4,5 miljoen euro. Daar tegenover staat een aflossing van maar 1,723 miljoen euro.

•  Reactie N-VA: Hoe kan je nu zeggen dat je minder leningen hebt als je 4,5 miljoen gaat lenen en maar 1,723 miljoen aflost. Dan stijgen de leningen. En waarom moet er met een dergelijke –zogezegd- positief resultaat nog voor zoveel geleend worden waarbij we tevens vaststellen dat de investeringen slecht 3,2 miljoen bedragen, na aftrek van de subsidies van Vlaanderen. Dat is lager zijn dan wat geleend wordt.
  •  Hierbij is bewezen dat er moet geleend worden om de leningen af te lossen of anders gezegd : schulden afbouwen door opnieuw schulden te maken

Onze schuld zal dus in 2017 toenemen, maar in de volgende jaren zal er dan weer meer worden afgelost dan geleend. Omdat er elk jaar een belangrijk overschot is op het exploitatiebudget kunnen heel wat investeringen betaald worden zonder te lenen. Met de investeringen verhoogt uiteraard ook de waarde van het gemeentelijk patrimonium”, aldus nog De Rudder. (gvdv)

• Reactie N-VA: De schuld neemt inderdaad fors toe in 2017, uiteraard door de lening van 4,5 miljoen Euro, die volgens ons niet nodig is bij zoveel overschot… of is die overschot er toch niet ?
  • Op het einde van deze bestuursperiode zal deze gemeenten 12 miljoen hebben geleend en zijn nog altijd vele voet- fietspaden om te huilen (als ze er al zijn), zijn er geen ingrijpende werken  inzake waterbeheersing – behalve deze die de provincie doet zoals de Watergang-, zijn er geen ingrijpende werken aan de riolering, staan er geen dynamische borden aan de scholen, is er niet in elke school naschoolse kinderopvang, …
  • In 2019 zullen de schulden nog meer dan 22 miljoen Euro bedragen.
  • Waarom moet de waarde stijgen? Denkt men eraan een deel van het patrimonium te verkopen?  Het doel zou moeten zijn het gevoel van aangenaam en veilig leven van de burgers in onze gemeente te verhogen, niet om het college van burgemeester en schepenen een aangenaam bureau te geven.