1) N-VA wil dat jeugdverenigingen gratis het jeugdhuis kunnen gebruiken

Op 1 maart 2019, over deze onderwerpen: 10. Gemeenteraad, 3. Jeugd

Door een gebrek aan interesse blijkt een doorstart van het jeugdhuis niet mogelijk.   N-VA steunt het voorstel om het bestaande  gemeentelijke gebouw verder te laten gebruiken voor activiteiten met een jeugdige doelgroep. N-VA wil nog een stap verder gaan: “Als N-VA Sint-Gillis-Waas stellen we voor om het vroegere jeugdhuis om te vormen tot een volwaardig jeugdcentrum” aldus raadslid Denis D’hanis.

De partij wil ook dat jeugdverenigingen van Sint-Gillis-Waas dezelfde tarief betalen in “hun eigen jeugdhuis” als andere organisaties.  “Wij begrijpen niet dat jeugdverenigingen van Sint-Gillis-

Waas een retributie (huur)  van 30 euro moeten betalen en organisaties als zoals bv Oxfam niets. Ook de speelpleinwerking is van deze retributie vrijgesteld, nochtans ook een organisatie met een jeugdige doelgroep. Wij hebben met N-VA zowel op de commissie als op de gemeenteraad voorgesteld de jeugdverenigingen vrij te stellen van deze retributie. Uiteraard gaan wij wel akkoord met een waarborg, zoals ook geadviseerd door de gemeentelijke jeugdraad” licht D’hanis hun voorstel toe.

De andere partijen hebben deze wijziging niet aanvaard, waardoor jeugdverenigingen van Sint-Gillis-Waas wel betalen en andere organisaties niet.  De uitleg dat jeugdbewegingen nog de helft van de huur kunnen terugvorderen van de gemeente, is voor N-VA nog een extra reden om ze net niet te laten betalen.  Dat betekent immers nog meer papierwerk voor de jongeren en een verwerkingskost voor de gemeentelijke administratie.  Ook de verwijzing naar een latere VZW houdt geen steek voor de huidige situatie.

Hier onder ziet u het voorstel van het gemeentebestuur, wat wij dus willen wijzigen.